Prowadziłem jednoosobową działalność gospodarczą w ramach której była również stosowana ewidencja za pomocą kasy rejestrującej. Działalność została zakończona i dokonano odczytu pamięci fiskalnej przedmiotowej kasy. Czy kasa fiskalna, będąca w stanie technicznym umożliwiającym prawidłowe ewidencjonowanie sprzedaży, co potwierdził serwis dokonujący przeglądów technicznych, może być używana w mojej kolejnej jednoosobowej działalności gospodarczej, mimo iż nie dokonałem wymiany modułu fiskalnego?
ODPOWIEDŹ
Nie, kasa może być używana w kolejnej jednoosobowej działalności gospodarczej wyłącznie po dokonaniu przez uprawniony serwis wymiany modułu fiskalnego.
UZASADNIENIE
W myśl art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zasady prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, zwanym dalej rozporządzeniem.
Zgodnie z § 2 pkt 6 rozporządzenia przez moduł fiskalny kasy rozumie się urządzenie ewidencjonujące obrót i wyliczające kwoty podatku należnego, a także sterujące w jednoznaczny sposób wydrukiem wszystkich dokumentów drukowanych przez kasę oraz wyświetlaczem kasy. Natomiast, w myśl § 2 pkt 10 cyt. rozporządzenia, pod pojęciem pamięci fiskalnej kasy rozumie się urządzenie umieszczone w twardej nieprzezroczystej masie, umożliwiające trwały jednokrotny zapis danych pod kontrolą programu pracy kasy bez możliwości ich likwidacji oraz wielokrotny odczyt tych danych, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia.
Na podstawie § 7 ust. 8 ww. rozporządzenia, zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej kasy wymaga dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy, z której sporządza się protokół według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
W oparciu o powołane przepisy stwierdzić należy, iż w momencie zakończenia pracy w trybie fiskalnym, podatnik obowiązany jest do dokonania odczytu zawartości modułu fiskalnego w obecności pracownika urzędu skarbowego oraz serwisanta, czyli do wykonania wydruku łącznego raportu fiskalnego dotyczącego okresu działania kasy.
Skoro zaprzestał Pan prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz zgłosił właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego używaną dotychczas kasę do dokonania odczytu, to tym samym została zakończona praca tego urządzenia w trybie fiskalnym zgodnie z § 7 ust. 8 powołanego rozporządzenia. Zatem kasa rejestrująca bez wymiany modułu fiskalnego nie może być używana w kolejnej jednoosobowej działalności gospodarczej. Potwierdza to również fakt, iż po spisaniu protokołu z czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej Naczelnik Urzędu Skarbowego dokonał wykreślenia tej kasy z rejestru urządzeń kasowych stosowanych przez Pana.
Z kolei wymiana modułu z pamięcią fiskalną kasy rejestrującej jest dopuszczalna pod warunkiem, iż konstrukcja urządzenia umożliwia instalację nowego modułu fiskalnego, przy jednoczesnym zachowaniu warunków wskazanych w powyższym rozporządzeniu. Jeżeli więc zostanie dokonana wymiana modułu z pamięcią fiskalną, a uprawniony urząd nada ufiskalnionej kasie nowy numer ewidencyjny, to wówczas użytkowanie przez Pana przedmiotowej kasy będzie możliwe.
Wioletta Gramis