Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Prowadzę sklep odzieżowy. Jak w związku z nowymi przepisami powinnam dokumentować zwroty towarów oraz wszelkie reklamacje związane ze sprzedażą ubrań? Czy muszę prowadzić osobną ewidencję i jak ona powinna wyglądać?

ODPOWIEDŹ

Tak, bezwarunkowo od 1 października 2013 roku należy stosować odrębną ewidencję zwrotów towarów i uznanych reklamacji, według określonych w przepisach wytycznych.

UZASADNIENIE

Zgodnie z zapisem §37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących podatnicy do dnia 30 września 2013 roku mogą prowadzić ewidencję oraz zapewnić spełnienie warunków używania kas zgodnie z przepisami wykonawczymi do ustawy o VAT obowiązującymi na dzień 31 marca 2013 roku. Oznacza to, że od 1 października 2013 roku podatnicy mają obowiązek prowadzenia odrębnych ewidencji zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług oraz oczywistych pomyłek. Zasada ta obowiązuje niezależnie od tego, czy uznana reklamacja lub przyjęty zwrot skutkują zwrotem całości, czy tylko części należności.

W myśl zapisu §3 ust.3 rozporządzenia nie ewidencjonuje się zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług. Natomiast na podstawie ustępu 4 tego paragrafu zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:

1) datę sprzedaży;

2) nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;

3) termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;

4) wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;

5) zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;

6) dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;

7) protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Wątpliwości może budzić zapis § 3 ust.4 pkt 6 rozporządzenia ponieważ ustawodawca nie określił jednoznacznie czy jako dokument sprzedaży należy wyłącznie traktować paragon fiskalny. Biorąc pod uwagę interpretacje organów podatkowych wydaje się, iż może to być również taki dokument, który jednoznacznie potwierdza zakup identyfikowalnego bezsprzecznie towaru w danym punkcie sprzedaży czyli np. potwierdzona karta gwarancyjna, wydruk z terminalu płatniczego lub nawe...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.