Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

1 sierpnia 2014

Możliwość korekty podatku w przypadku braku podpisu na protokole zwrotu towarów

0 800

Prowadzę sklep odzieżowy. Klient rozmyślił się i dokonał na następny dzień zwrotu zakupionych spodni przedkładając paragon. Pracownik sporządził protokół zwrotu towaru określając m.in. dane identyfikacyjne klienta (w tym jego adres) - wypłacił gotówkę z kasy odnotowując na raporcie dziennym zwrot i zmniejszenie gotówki w kasie o wypłaconą kwotę. Przez niedopatrzenie pracownika protokół nie został podpisany przez klienta. Zwrot towaru ujęto w odrębnej ewidencji. Czy w takiej sytuacji można uznać zwrot za zasadny i obniżyć podatek należny?

ODPOWIEDŹ

Tak, w takim przypadku, w związku z wystarczającym udokumentowaniem czynności zwrotu towaru można skorygować obrót i kwotę podatku należnego.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. art. 29a ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług podstawę opodatkowania zmniejsza się m.in. o wartość zwróconych towarów.

Z kolei jak wynika z § 3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:

  1. datę sprzedaży,

  2. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy,

  3. termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi,

  4. wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży,

  5. zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży,

  6. dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży,

  7. protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Potwierdzenie zwrotu towaru w sytuacji prowadzenia sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej jest oczywiste w przypadku spełnienia przez podatnika wszystkich elementów wymienionych w § 3 ust. 4 pkt 1-7 ww. rozporządzenia.

Natomiast w sytuacji braku wymienionego w § 3 ust. 4 pkt 7 ww. rozporządzenia podpisu nabywcy na protokole przyjęcia zwrotu towaru potwierdzenie może być dopuszczalne w uzasadnionych przypadkach - pod warunkiem bezspornego udokumentowania faktu zwrotu towaru do sprzedawcy z jednoczesnym udokumentowaniem zwrotu uiszczonej przy jego zakupie należności (tak wynika z wyroku WSA w Krakowie z 03.04.2014 r. sygn. akt I SA/Kr 195/14). Zdaniem sądu tylko w takiej sytuacji w tego typu transakcjach niewątpliwie dochodzi do rozwiązania umowy. „W praktyce bowiem, w sprzedaży konsumenckiej (…) nie spisuje się odrębnych porozumień w sprawie rozwiązania umowy - zwrot towaru i niemal natychmiastowy zwrot zapłaconej ceny są czynnościami...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.