Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo o miarach

KASY REJESTRUJĄCE

Ukazał się projekt ustawy z dnia 21 marca 2018 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach dotyczący m.in. zmian w systemie funkcjonowania kas rejestrujących. Projekt zakłada wprowadzenie obowiązku stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących (kas online). Kasy te będą miały wbudowaną funkcjonalność, która umożliwi zautomatyzowany i bezpośredni przesył danych do centralnego systemu teleinformatycznego. Przesyłane będą informacje o każdej transakcji zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej, ze szczegółami pozwalającymi na ustalenie wysokości sprzedaży i kwot podatku należnego, stawki VAT, rodzaju towaru/usługi, a także czasu i miejsca instalacji kasy.

Projekt ten w art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza m.in. zmianę w zapisie ustępu 1a - w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przez kasy rejestrujące, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.

Podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas są obowiązani zapewnić połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas oraz zakończyć używanie kas w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy kasy, zapewniając zabezpieczenie danych z kasy.

Najważniejsze założenia projektu:

  • podatnicy stosujący do ewidencjonowania kasy z kopią papierową lub kasy z elektronicznym zapisem kopii nadal będą zobowiązani do zgłoszenia kasy do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego a także do drukowania kopii dokumentów emitowanych przez kasę z kopią papierową,

  • pamięć fiskalna w kasach z papierowym zapisem kopii nie będzie polegała wymianie,

  • możliwość stosowania kas rejestrujących, zakupionych lub używanych na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub umów o podobnym charakterze, pod warunkiem, że zostały nabyte przez wynajmującego, wydzierżawiającego, leasingodawcę lub drugą stronę umowy o podobnym charakterze w okresie obowiązywania potwierdzenia Prezesa GUM,

  • nie ulega zmianie wysokość kwoty ulgi z tytułu nabycia nowego rodzaju kas rejestrujących - przewiduje się nadal refundację (w wysokości 90 % ceny zakupu bez podatku, nie więcej niż 700 zł) pod warunkiem, że zakup każdej z tych kas nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji (dotyczy podatników, u których powstał obowiązek stosowania nowych kas jak i tych, którzy mimo braku tego obowiązku rozpoczynają ewidencjonowanie pod warunkiem, że wcześniej nie używali kas rejestrujących lub kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii). Jednocześnie umożliwiono ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych podwyższenie wysokości tego odliczenia,

  • nie wydłużono okresu z 3 do 4 lat, do zwrotu przez podatników odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup nowych kas rejestrujących, którego podatnicy są obowiązani dokonać w przypadku zakończenia prowadzenia działalności gospodarczej (nie jak było dotychczas w przypadku „zaprzestania” używania kasy) lub niepoddania kas rejestrujących w obowiązujących terminach obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy serwis oraz w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot (a nie jak dotychczas niedokonania zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego), zatem nadal ma obowiązywać okres 3 lat,

  • w przypadku, gdy podatnik nie podda w obowiązującym terminie kasy rejestrującej obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy serwis, naczelnik urzędu skarbowego nakłada w drodze decyzji na podatnika, karę pieniężną w wysokości 300zł. Niewykonanie tego obowiązku stwierdza się na podstawie wpisu wyniku przeglądu technicznego w książce kasy i zapisu daty dokonania tego przeglądu w Centralnym Repozytorium Kas,

  • kara pieniężna w drodze decyzji w wysokości 5.000 zł może być także nałożona na producenta krajowego, podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kasy rejestrującej albo inny podmiot wprowadzający do obrotu tę kasę w przypadku, gdy do obrotu wprowadzono kasę rejestrującą, która, nie spełnia funkcji lub wymagań technicznych dla kas rejestrujących, lub nie dołączono do kasy deklaracji według wzoru określonego w przepisach,

  • podmioty prowadzące serwis kas rejestrujących z elektronicznym i papierowym zapisem kopii są obowiązane składać do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wykazy obowiązkowych przeglądów technicznych kas, w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został dokonany przegląd. Wykaz ten zawiera imię i nazwisko lub nazwę, NIP podmiotu prowadzącego serwis i podatnika, numer ewidencyjny i numer unikatowy kasy oraz datę dokonania przeglądu,

  • do serwisu kas rejestrujących z papierowym zapisem kopii oraz kontroli takich kas w zakresie spełniania przez nie funkcji, kryteriów i warunków technicznych stosuje się nadal przepisy określające funkcje, kryteria i warunki techniczne dla takich kas obowiązujące na dzień uzyskania odpowiednio decyzji albo potwierdzenia właściwych organów, że kasy te spełniają odpowiednie funkcje oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać 

  • skróceniu ulegają terminy ważności potwierdzeń: dla kas z elektronicznym zapisem kopii do dnia 31 grudnia 2022 roku natomiast dla kas z kopią papierową do dnia 31 grudnia 2018 roku, 

  • dopuszcza się, co do zasady, używanie dotychczasowych kas przez podatników, jednakże z zastrzeżeniem dla wybranych branż obowiązku stosowania tylko nowego rodzaju kas tj.:

    • usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów, sprzedaż benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych - data obowiązywania nowych kas od 1 stycznia 2019 roku,

    • usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne w tym również sezonowo oraz w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania – data obowiązywania nowych kas od 1 lipca 2019 roku,

    • usług fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych, budowlanych, w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, prawniczych, oraz związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej wyłącznie w zakresie wstępu - data obowiązywania nowych kas od 1 stycznia 2020 roku. Podatnicy, ci mogą odliczyć ulgę na zakup każdej z tych kas, przy czym za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się dni wskazane powyżej.

Wymienione powyżej grupy podatników, obowiązanych na podstawie tej regulacji do wymiany kas w przypadku zaprzestania użytkowania dotychczas stosowanych kas rejestrujących nie będą zobligowani do zwrotu poprzednio otrzymanych/odliczonych ulg i jednocześnie mogą odliczyć ulgi od zakupu nowych urządzeń.

W przypadku podatników użytkujących kasy rejestrujące z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, które zakupili przed dniem wejścia w życie zmienianej ustawy, stosuje się przepisy art. 111 ust. 4-6 ustawy, w brzmieniu dotychczasowym.

Proponowana ustawa wejdzie w życie z dniem 1 października 2018 roku.

Anna Kassian

Przypisy