Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWE NABYCIE TOWARÓW , AKTUALNOŚCI

4 lipca 2017

Wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodu typu pickup a opodatkowanie podatkiem akcyzowym

0 801

Czytelnik dokonał zakupu według umowy sprzedaży na terenie Niemiec samochodu marki MITSUBISHI L200 (typ pickup). Zakupiony pojazd został przemieszczony do kraju i następnie zarejestrowany w Polsce. Obecnie Naczelnik Urzędu Skarbowego wezwał Czytelnika do złożenia deklaracji uproszczonej dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego i podania dnia przemieszczenia na terytorium kraju przedmiotowego pojazdu. Czy jestem zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego i w jakiej wysokości?

ODPOWIEDŹ

Jeżeli zakupiony przez Czytelnika samochód ze względu na swoje cechy (przeznaczenie) zostanie uznany za samochód osobowy będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

UZASADNIENIE

Ustawa o podatku akcyzowym przedmiotowo w odniesieniu do samochodów osobowych obowiązek podatkowy wiąże z tymi, które zostały nabyte wewnątrzwspólnotowo i nie zostały zarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym (art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym), a w świetle art. 102 ust.1 w/w ustawy podatnikami akcyzy w tym przypadku są podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, iż samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją CN 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

W tym miejscu należy wyjaśnić, iż zgodnie z art. 1 ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz Wspólnej Taryfy Celnej została ustanowiona nomenklatura towarów, zwana dalej Nomenklaturą Scaloną (CN) w celu jednoczesnego spełnienia wymogów zarówno Wspólnej Taryfy Celnej jak i statystyk w dziedzinie handlu zewnętrznego Wspólnoty. Nomenklatura Scalona zgodnie z art. 1 ust. 2 w/w rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 obejmuje:

  • nomenklaturę Systemu Zharmonizowanego;

  • wspólnotowe podpodziały do tej nomenklatury nazwane „podpozycjami CN” w tych przypadkach, gdy określona jest odpowiadająca stawka celna;

  • przepisy wstępne, dodatkowe uwagi do sekcji lub działów oraz przepisy odnoszące się do podpozycji CN.

Zgodnie z art. 1 ust. 3 w/w rozporządzenia Nomenklaturę Scaloną przedstawiono w załączniku 1 do w/w rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz Wspólnej Taryfy Celnej. Rozporządzenie to jest rokrocznie nowelizowane. Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze Scalonej podlega pewnym warunkom określającym zasady, na których jest oparta. Są to Ogólne Reguły Interpretacji Nomenklatury Scalonej (ORINS) zawarte w Taryfie Celnej Wspólnot Europejskich, które zapewniają jednolitą interpretację zasad klasyfikacji towarów.

W celu ustalenia kodu CN przedmiotowego pojazdu, organ podatkowy powinien wziąć pod uwagę jego cechy indywidualne wynikające z dokumentów zebranych w czasie prowadzonych czynności sprawdzających, czy prowadzonego postępowania podatkowego.

Dla ustalenia czy pojazd podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym należy stosować przepisy i definicje zawarte wyłącznie w ustawie o podatku akcyzowym oraz klasyfikację towaru w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), do której przepisy akcyzowe się wprost odwołują (art. 3, art. 100 ust. 4 u.p.a ). W tym miejscu należy stwierdzić, że dla ustalenia cech pojazdu bierze się pod uwagę cechy pojazdu wymienione dla danej pozycji CN w Taryfie celnej.

Klasyfikacja przedmiotowego pojazdu powinna więc być oparta na brzmieniu pozycji 8703 i 8704. Wskazać należy, iż dla prawidłowego odczytania brzmienia pozycji 8703 ma znaczenie posłużenie się tam zwrotem dotyczącym zasadniczego przeznaczenia do przewozu osób, gdzie w brzmieniu pozycji 8704 brak jest w ogóle odwołania się do osób. Wnioskować więc należy, iż pojazdem mechanicznym do transportu towarów z pozycji 8704 jest samochód, który służy tylko i wyłącznie do tego celu, co oznacza, iż jest to tylko i wyłącznie taki samochód, który według cech produkcyjnych może być kierowany przez kierowcę dokonującego oprócz transportu towarów przewozu tylko jednej osoby (konwojenta, pomocnika kierowcy itp.). Mając natomiast na uwadze to, że w pozycji CN 8703 posłużono się zwrotem zasadniczo do przewozu osób (liczba mnoga) należy stwierdzić, że chodzi tutaj o sytuację, kiedy oprócz kierowcy i tylko jednej osoby będącej np. konwojentem, pomocnikiem kierowcy itp., pojazd ten zasadniczo przeznaczony jest do przewozu jedynie 7 jeszcze innych osób, a wnętrze tego pojazdu może być używane bez zmiany konstrukcji do przewozu zarówno tych osób jak i towarów.

Organ podatkowy w trakcie postępowania podatkowego nie kwestionuje wpisu zawartego w dokumentach pojazdu jakie zostały wydane za granicą i w kraju, w którym zapewne stwierdzono, że jest to pojazd ciężarowy, lecz nie mogą one przesądzać o klasyfikacji taryfowej przedmiotowego pojazdu do kodu Nomenklatury Scalonej (CN) Taryfy celnej. Dokumenty te zostały wystawione na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym, a nie w oparciu o ustawę o podatku akcyzowym. Dlatego też nie mogą one być brane przy kwalifikacji pojazdu dla celów podatku akcyzowego, spełniają bowiem zupełnie inną rolę.

Dowód rejestracyjny jest bowiem zasadniczo dokumentem stwierdzającym dopuszczenie pojazdu do ruchu po drogach publicznych. Dowód w postaci zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym, odzwierciedla jedynie stan techniczny pojazdu w chwili przeprowadzenia tych badań.

Wyżej wymienione dokumenty zostały wydane na podstawie innych przepisów niż podatkowe, które dla klasyfikacji towarowej i wymiaru podatku akcyzowego pozos...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.