Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Posiadam nowo zakupioną kasę fiskalną, która została źle skonfigurowana (błędnie wylicza VAT). Co mam zrobić z błędnym paragonem? Czy ten paragon trzeba anulować? Jak wystawić nowy?

ODPOWIEDŹ

Nie, paragonu nie można anulować. Pomyłkę należy opisać w odrębnej ewidencji i wyliczyć podatek w prawidłowej wysokości celem sporządzenia w sposób rzetelny deklaracji VAT.

UZASADNIENIE

W myśl §6 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących podatnicy, prowadząc ewidencję, wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny. Zatem w sytuacji, kiedy sprzedawca jest obowiązany do ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, dokumentem potwierdzającym fakt sprzedaży jest paragon fiskalny. W celu dostosowania do obowiązujących unormowań prawnych, kasa rejestrująca, a w szczególności pamięć fiskalna kasy, zostały skonstruowane w sposób uniemożliwiający jakąkolwiek ingerencję zarówno samego użytkownika jak i podmiotów wykonujących serwis techniczny kas rejestrujących, co oznacza, że dane raz wprowadzone do kasy (transakcja zakończona wydrukowaniem paragonu) nie podlegają już modyfikacji. Korekta danej transakcji (treści paragonu fiskalnego) jest możliwa jedynie przed wydrukowaniem paragonu, czyli zapisaniem danych w pamięci fiskalnej. Jednakże zakaz ingerencji w pamięć fiskalną nie oznacza zakazu korekty samej transakcji sprzedaży (dotyczącej wielkości obrotu czy też kwoty podatku), gdyż to dokumentacja kasowa transakcji nie podlega korekcie, a nie sama transakcja sprzedaży (obowiązuje jedynie zakaz zmiany treści paragonu).

Sposób postępowania w sytuacji popełnienia oczywistych pomyłek, do których niewątpliwe należy zaliczyć błędne skonfigurowanie kasy przez uprawniony serwis, został uregulowany w rozporządzeniu w sprawie kas rejestrujących. Zgodnie z §3 ust.5 rozporządzenia w przypadku wystąpienia oczywistej pomyłki w ewidencji podatnik dokonuje niezwłocznie jej korekty przez ujęcie w odrębnej ewidencji:

1) błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży (wartość sprzedaży brutto i wartość podatku należnego);

2) krótkiego opisu przyczyny i okoliczności popełnienia pomyłki oraz dołączenie oryginału paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż, przy której nastąpiła oczywista pomyłka.

Zgodnie z §3 ust.6 rozporządzenia, w powyższym przypadku podatnik ewidencjonuje przy zastosowaniu kasy sprzedaż w prawidłowej wysokości.

Z treści wskazanych wyżej zapisów wynika, iż mają one zastosowanie w przypadkach, gdy Podatnik dysponuje błędnie wystawionym paragonem. Przepisów określających sposób postępowania w innych przypadkach (np. gdy błędny paragon został wydany klientowi i nie jest możliwy jego zwrot) nadal nie ma. Jednakże, zgodnie z prezentowanym w indywidualnych interpretacjach stanowiskiem organów podatkowych (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP2/443-340/12-2/IZ z 29 czerwca 2012 roku), nie oznacza to, że podatnicy nie mogą korygować paragonów również w takich przypadkach. Fakt wystawienia błędnego paragonu należy wtedy odnotować w odrębnej ewidencji bez wystawiania k...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.