Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z wniesieniem aportem do Spółki taboru autobusowego, zajezdni autobusowej oraz SDIP (System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej - Portal Pasażera).
Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 20 października 2017 roku nr 0112-KDIL1-1.4012.371.2017.1.MR
Sytuacja Podatnika
Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina wykonuje zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione od podatku od towarów i usług.
W ramach wykonywania zadań w zakresie transportu zbiorowego, Gmina organizuje komunikację zbiorową (autobusowa). Gmina podjęła decyzję o stworzeniu sieci komunikacji publicznej i zamierza powołać w tym celu Spółkę i wyposażyć ją w majątek m.in. wniesienie aportem do Spółki taboru autobusowego, zajezdni autobusowej oraz SDIP. Zarówno nabycie taboru autobusowego, zajezdni autobusowej i SDIP, utworzenie Spółki komunikacyjnej oraz wniesienie rzeczonej infrastruktury aportem do Spółki to czynności nakierowane na realizację sieci komunikacji publicznej oraz utworzenie przedsiębiorstwa zajmującego się transportem osób. Przekazana przez Gminę infrastruktura, w sposób opisany powyżej, będzie wykorzystywana przez Spółkę do wykonywania działalności opodatkowanej, dlatego, że będzie ona służyła do wykonywania usług pasażerskiego transportu rozkładowego (...) opodatkowanych stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8 % tj. przewozu pasażerów za odpłatnością.
Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z wniesieniem aportem do Spółki taboru autobusowego, zajezdni autobusowej oraz SDIP?
Stanowisko Dyrektora
Transakcja wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Podleganie opodatkowaniu czynności wniesienia aportów na zasadach ogólnych oznacza, że:
czynność wniesienia aportu będzie podlegała opodatkowaniu, jeśli wnoszącym aport będzie podatnik podatku od towarów i usług;
wniesienie aportu podlega opodatkowaniu, jeśli przedmiotem aportu jest czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;
aport podlega opodatkowaniu w sposób uzależniony od tego, co jest przedmiotem aportu.
W odniesieniu do aportu taboru autobusowego, zajezdni autobusowej oraz SDIP, który zamierza wnieść Gmina do Spółki dwie pierwsze przesłanki są spełnione. Podmiotem wnoszącym aport jest bowiem podatnik podatku od towarów i usług (tak w doktrynie, jak i orzecznictwie przyjmuje się, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych, podmioty te powinny być uznawane za podatników podatku od towarów i usług), przedmiotem aportu jest zaś czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (w przypadku aportu opodatkowaniu nie podlega jedynie aport przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa). W tym zaś przypadku niewątpliwie nie mamy do czynienia ani z przedsiębiorstwem, ani ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa. Są to jedynie udziały we własności rzeczy.
Czynności wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego, co do zasady, nie podlegają opodatkowaniu ze względu na brzmienie art. 15 ust. 6 u.p.t.u. Wyłączenie to nie dotyczy jednak czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, np. w przypadku wnoszenia aportów do spółek w zamian za udziały lub akcje. W konsekwencji jednostki samorządu terytorialnego wnosząc takie aporty działają w charakterze podatników podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca dokonuje zakupów związanych z przedmiotową infrastrukturą, które jest w stanie bezpośrednio, wyłącznie i w całości przyporządkować do prowadzonej działalności gospodarczej. Powstała infrastruktura wykorzystana będzie wyłącznie do czynności opodatkowanych, tj. wniesiona aportem do Spółki. W konsekwencji Gminie przysługuje prawo do odliczenia całości naliczonego podatku od towarów i usług z faktur dotyczących zakupu/budowy powyższej infrastruktury.
Fakt współfinansowania za pomocą dotacji przedmiotowej infrastruktury będącej przedmiotem aportu nie ma natomiast znaczenia dla kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Podstawa prawna: art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.