Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Jak Gmina ze swoimi jednostkami budżetowymi powinna przygotować się do centralizacji?

ODPOWIEDŹ

Centralizacja ma na celu połączenie rozliczeń podatku VAT jednostek podległych z jednostkami macierzystymi.

Gmina ma zatem obowiązek przejąć rozliczenia podatku od towarów i usług własnych jednostek i zakładów budżetowych. Wiąże jest to z wyrejestrowaniem jednostek z rejestru podatników, koniecznością zebrania i sensownego skonkretyzowania przychodów i kosztów każdej z jednostek oraz wykazania tych danych w jednej wspólnej deklaracji VAT, z jednoczesną odpowiedzialnością Gminy za złożone deklaracje podatkowe.

UZASADNIENIE

Mając na uwadze wyrok TSUE w sprawie C-276/14 z dnia 29 września 2015 oraz uchwałę Sądu Najwyższego z 24 czerwca 2013 r. sygn. I FPS 1/13 jednostki samorządu terytorialnego czekają na usankcjonowanie przepisów dotyczących pełnego wejścia w życie scentralizowanego modelu rozliczeń podatku od towarów i usług.

Obecnie jednostki samorządu terytorialnego są w okresie przejściowym. Czas ten jest potrzebny na przygotowanie się do nowego modelu rozliczeń.

Istotnym w okresie przejściowym jest to, że jednostki które do tej pory korzystały ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od towarów i usług (art. 113) nie tracą prawa do zwolnienia tak długo, jak długo występują w charakterze samodzielnego podatnika VAT, czyli do 31 grudnia 2016 roku.

Należy zauważyć, iż skorzystanie przez Gminę z okresu przejściowego i pozostanie w dotychczasowym modelu rozliczeń jest fakultatywne tzn. że Gmina ma prawo zdecydować się na wdrożenie centralizacji przed obowiązkowym terminem. Ponadto Gmina może również dokonać korekt w tym zakresie nieprzedawnionych przeszłych okresów, przy czym celem zachowania zasady neutralności korekty muszą zostać sporządzone do całego poprzedniego 5- letniego okresu nieobjętego przedawnieniem.

Wdrożenie centralizacji rozliczeń VAT wymaga także ustaleń organizacyjnych wewnętrznych, które miałyby za zadanie usprawnienie procesu oraz zminimalizowanie ryzyka jego wdrożenia.

Ustalenia wewnętrzne wymagają ustaleń:

  • sposobu zarządzania fakturami – najrzetelniejszym rozwiązaniem byłoby powiązanie danego przychodu lub kosztu z konkretną jednostką organizacyjną Gminy (spójny dla całej Gminy system numerowania faktur sprzedażowych np. kod literowy odpowiadający danej jednostce),

  • rozłożenie pracy przy skonsolidowanej deklaracji VAT - rejestry VAT prowadzone przez i dla jednostki organizacyjnej Gminy, obliczanie przez tę jednostkę prewspółczynnika oraz przygotowywanie wstępnej deklaracji VAT ze swoich rozliczeń VAT,

  • stworzenie instrukcji postępowania – w celu ujednolicenia pracy dotyczącego rozliczeń VAT, zapewnienie sprawnego obiegu informacji i dokumentów (zasady obliczania podatku naliczonego, obliczania prewspółczynnika, terminy i forma przekazywania danych, osoby odpowiedzialne),

  • uzgodnienia z kontrahentami (zwłaszcza sprzedawcami towarów i  usług na rzecz gminy) w zakresie zasad wystawiania faktur oraz zmiany ewentualnych umów,

  • dostosowanie oprogramowania wykorzystywanego przy księgowaniu operacji gospodarczych oraz rozliczeń finansowych.

Należy także zauważyć, iż z dniem wejś...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.