Korekta po kontroli urzędu

Kontrole

Jak w rejestrze VAT skorygować popieczętowane po kontroli deklaracje. Podatnik może dokonać jeszcze korekty VAT i wiąże się to z ingerencją w te "opieczętowane".

ODPOWIEDŹ

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu. Może ona dotyczyć każdej pozycji deklaracji. Sporządzenie korekty polega na ponownym, poprawnym wypełnieniu deklaracji, a jej złożenie do właściwego dla podatnika organu podatkowego skutkuje wyeliminowaniem z obrotu prawnego deklaracji korygowanej.

Prawo do dokonania korekty deklaracji wynika z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. Zgodnie z art. 81 § 1 ww. ustawy, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Na mocy art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Trzeba jednak pamiętać, że nie zawsze można z tego uprawnienia skorzystać. Jak bowiem wynika z art. 81b § 1 pkt 1 i 2 Ordynacji podatkowej na czas trwania kontroli prowadzonej przez urząd skarbowy - w zakresie objętym kontrolą- uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu. Uprawnienie to przysługuje nadal po zakończeniu kontroli. Kontrola podatkowa kończy się z dniem doręczenia protokołu kontroli, w związku z czym po tym dniu można skorygować deklaracje za kontrolowany okres. W protokole kontroli zgodnie z art. 290 § 2 pkt 7 Ordynacji powinno znajdować się pouczenie o prawie kontrolowanego do złożenia korekty deklaracji.

W tym miejscu należy podkreślić, że przy składaniu korekty deklaracji należy mieć na uwadze przepisy dotyczące przedawnienia zobowiązania podatkowego. Zgodnie z art. 70 § 1 ww. ustawy, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, art. 134 oraz art. 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Zatem dane, które podatnik wpisuje do deklaracji składanej w urzędzie skarbowym, stanowią odzwierciedlenie zapisów wynikających z prowadzonych przez niego ewidencji sprzedaży i ewidencji zakupu VAT. Przepisy ustawy nie narzucają określonej formy prowadzenia ewidencji. Ważne jest tylko, aby zawierała ona wszystkie elementy wymienione w art. 109 ust. 3 ustawy oraz inne dane, które są niezbędne do prawidłowego wypełnienia deklaracji VAT.

W przedstawionej w pytaniu sytuacji Czytelnik chce dokonać korekt deklaracji oraz zapisów w rejestrze VAT po przeprowadzonej kontroli podatkowej w czasie której kontrolujący opieczętowali deklaracje VAT. Jak wynika z przytoczonych powyżej przepisów Czytelnik ma prawo do dokonania korekty deklaracji po zakończonej kontroli. Korekta powinna zawierać w całości dokonane w toku kontroli ustalenia, a wraz z korektą należy złożyć wyjaśnienie, z którego będzie wynikać że korekta sporządzona została w związku z przeprowadzoną kontrolą podatkową. Czytelnik powinien również dokonać odpowiednich zmian w prowadzonej dla potrzeb podatku VAT ewidencji. Może to nastąpić poprzez wykazanie w rejestrze na końcu danego okresu rozliczeniowego stosownych zapisów („in plus” lub „in minus”) z opisem, że korekta dokonana jest w związku z ustaleniami kontroli. Lepiej jednak będzie sporządzić dodatkowy rejestr korekt po kontroli, w którym Czytelnik naniesie zgodnie z dokonanymi ustaleniami stosowne zmiany i który uwzględni przy sporządzaniu deklaracji korekty.

Bożena Sawicka

Przypisy