Na potrzeby działalności gospodarczej używam w leasingu samochodu o masie całkowitej do 3,5 tony. Spłaciłem już kilka rat, z których odliczałem 60% podatku VAT i wyczerpałem limit 6.000 zł. Stosując przepisy wchodzące od 1 kwietnia przysługiwałoby mi odliczanie 100% VAT, gdyż samochód używany jest wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej. Wiem, że w przypadku gdy do końca marca przysługiwało odliczenie VAT w 100% a od 1 kwietnia przysługuje 50%, to aby stosować stare zasady należało zawiadomić urząd skarbowy. A co należy zrobić gdy sytuacja jest odwrotna?
ODPOWIEDŹ
Jeżeli dla samochodu wykorzystywanego wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej jest prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu oraz złożono w urzędzie skarbowym w stosownym terminie informację VAT-26 o tym pojeździe, to podatnikowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia 100% VAT od wydatków związanych z tym pojazdem.
UZASADNIENIE
Od 1 kwietnia 2014 roku obowiązują nowe uregulowania w zakresie odliczania VAT m. in. od samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony wprowadzone ustawą z dnia 7 lutego 2014r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z nimi przyjęto, iż w przypadku gdy:
1. samochody wykorzystywane są zarówno do prowadzenia działalności gospodarczej jak i do celów prywatnych (system mieszany), to przedsiębiorca może odliczyć 50% VAT (bez limitu kwotowego) od wydatków z nim związanych,
2. pojazd wykorzystywany jest wyłącznie do działalności gospodarczej, wówczas 100% podatku podlega odliczeniu od wydatków z nim związanych.
Zgodnie z art. 86a ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług do wydatków związanych z pojazdem samochodowym zalicza się m. in. wydatki dotyczące nabycia, raty leasingowe, usługi naprawy, konserwacji, czy zakup części zamiennych.
Odliczanie VAT od wydatków w pełnej wysokości może nastąpić dopiero po spełnieniu pewnych warunków. W tym celu, podatnicy wykorzystujący samochody wyłącznie do działalności gospodarczej zobowiązani są do prowadzenia dla każdego z nich ewidencji przebiegu pojazdu w sposób określony w art. 86a ust. 7 oraz złożyć w urzędzie skarbowym informację (VAT-26) o tych pojazdach. Dla samochodów nabytych lub używanych na podstawie umowy najmu, dzierżawy czy leasingu przed 1 kwietnia 2014 r ewidencję prowadzi się począwszy od dnia, w którym poniesiono pierwszy, od dnia 1 kwietnia 2014 roku wydatek związany z tymi pojazdami, natomiast informację VAT-26 składa w terminie 7 dni od dnia poniesienia pierwszego od dnia 1 kwietnia 2014 wydatku z nimi związanego (art. 8 ustawy zmieniającej).
Gdy z różnych przyczyn termin...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.