Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

NIERUCHOMOŚCI , AKTUALNOŚCI

28 marca 2019

Odsprzedaż oleju opałowego nabytego z przeznaczeniem na cele opałowe oraz skutki podatkowe jego utylizacji

0 1920

Spółdzielnia może sprzedać niewykorzystany olej opałowy, będący wyrobem akcyzowym, z przeznaczeniem do celów opałowych lub dalszej sprzedaży z przeznaczeniem do celów opałowych, wypełniając warunki wymienione w art.89 ust. 5-10 oraz ust. 14 i ust. 15 pkt 1 Ustawy o podatku akcyzowym. Nie będzie to powodowało zmiany przeznaczenia zbywanego przez Wnioskodawcę oleju opałowego. Natomiast w przypadku niedopełnienia warunków, o których mowa w ust. 5-10, i gdy w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego ustalono, że niewykorzystany przez Spółdzielnię olej opałowy o kodzie CN 2710 19 47 nie został użyty do celów opałowych lub gdy nie ustalono nabywcy tych wyrobów, zastosowanie znajdzie stawka akcyzy określona w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Zastosowanie do niewykorzystanego przez Spółdzielnię oleju opałowego stawki akcyzy w wysokości podanej w art.89 ust. 1 pkt 9 ustawy, wymaga użycia tego oleju do celów opałowych oraz prawidłowej dokumentacji sprzedaży i deklarowanego przeznaczenia tego oleju do celów opałowych. W przypadku, gdyby niewykorzystany olej opałowy przekazany został do utylizacji nie można byłoby uznać, że został zużyty w celach opałowych. Nie mogłoby również mieć miejsca dopełnienie wymogów dokumentacyjnych w zakresie sprzedaży i przeznaczenia tego oleju. Konsekwencją powyższego byłoby opodatkowanie niewykorzystanego przez Spółdzielnię oleju opałowego, nieużytego do celów opałowych, stawką określoną w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 7 marca 2019 roku, nr 0111-KDIB3-3.4013.291.2018.2.MAZ.

Sytuacja Podatnika

Wnioskodawca nabył olej napędowy w celach opałowych o kodzie CN 2710 19 47, zabarwiony na czerwono i oznaczony znacznikiem, zgodnie z art.89 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, opodatkowany stawką akcyzy 232 zł / 1000 l. Nabywając olej opałowy Wnioskodawca złożył oświadczenie, dołączone do faktury zgodnie z art.89 ust. 6 ustawy. Z uwagi na zaprzestanie działalności produkcyjnej Spółka posiada niewykorzystany olej.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy możliwości odsprzedaży oleju opałowego nabytego z przeznaczeniem na cele opałowe oraz skutków podatkowych utylizacji tego oleju.

Stanowisko Dyrektora

W myśl art.86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715. Zgodnie z art.89 ust. 1 pkt 9 ustawy, stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232 zł/1000 litrów. wskazać należy, że zastosowanie dla oleju napędowego przeznaczonego do celów opałowych - o kodzie CN 2710 19 47, zabarwionego na czerwono i oznaczonego znacznikiem - stawki akcyzy w wysokości podanej w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy, wymaga:

  • użycia tego oleju do celów opałowych oraz

  • prawidłowej dokumentacji sprzedaży i deklarowanego przeznaczenia tego oleju do celów opałowych.

W myśl art.89 ust. 5 ustawy, sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, jest obowiązany w przypadku sprzedaży:

1. osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a;

2. osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a; oświadczenie to powinno być załączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego tę sprzedaż.

Stosownie do art. 89 ust. 6 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, z zastrzeże-niem ust. 7, powinno być dołączone do faktury oraz powinno zawierać:

1. dane dotyczące nabywcy, w tym nazwę oraz adres siedziby lub zamieszkania, a także NIP;

2. określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

3. wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia;

4. datę i miejsce złożenia oświadczenia;

5. czytelny podpis składającego oświadczenie.

Mając na uwadze przytoczone przepisy Dyrektor wskazał, że zastosowanie dla oleju napędowego przeznaczonego do celów opałowych - o kodzie CN 2710 19 47, zabarwionego na czerwono i oznaczonego znacznikiem - stawki akcyzy w wysokości podanej w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy, wymaga:

  • użycia tego oleju do celów opałowych oraz

  • prawidłowej dokumentacji sprzedaży i deklarowanego przeznaczenia tego oleju do celów opałowych.

Dyrektor stwierdził, że Wnioskodawca nabywając olej opałowy - zabarwiony na czerwono i oznaczony znacznikiem, o kodzie CN 2710 19 47 - z przeznaczeniem na cele grzewcze i produkcyjne, dopełnił wszelkich warunków uprawniających do zastosowania dla tego oleju stawki akcyzy wskazanej w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy. Dyrektor uznał, iż o przeznaczeniu na „cel opałowy” możemy mówić wówczas, gdy zużywany olej opałowy służy do otrzymywaniu energii cieplnej, dlatego Wnioskodawca nabywając olej opałowy w celach grzewczych i produkcyjnych dokonał jego nabycia w celu opałowym. W tych okolicznościach stawka akcyzy na ten olej opałowy, wskazana w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy, określona została w prawidłowej wysokości w sytuacji, gdy Wnioskodawca dopełnił pozostałych wymaganych warunków.

Dyrektor wskazał także, iż od momentu nabyci...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.