Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

INNE INTERPRETACJE I ORZECZENIA

3 września 2012

Stawka VAT dla sprzedaży posiłków w strefach gastronomicznych galerii handlowych

0 736

Sprzedaż podczas której klienci nabywają wyłącznie gotowy posiłek, czemu nie towarzyszą jakiekolwiek dodatkowe usługi, jakich klient mógłby oczekiwać, np. w restauracjach, należy traktować jako dostawę towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej nr IPTPP4/443-302/12-4/OS z dnia 30 lipca 2012 roku.

Sytuacja podatnika

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje sprzedaży gotowych do spożycia posiłków, takich jak dania rybne, dodatki warzywne i skrobiowe, kanapki, tortille, sałatki, owoce morza, desery, ciastka, napoje, etc., poprzez sieć lokali zlokalizowanych na terenie całego kraju w specjalnych strefach gastronomicznych galerii handlowych („food court”). Sposób sprzedaży poszczególnych towarów uzależniony jest od ich rodzaju. W przypadku dań rybnych, klient samodzielnie komponuje posiłek z produktów znajdujących się w ofercie Wnioskodawcy. Pracownik Spółki nakłada wybrane produkty na jednorazowe talerze i wydaje je klientowi. Następnie, klient może uzupełnić posiłek o określone dodatki (np. frytki, ziemniaki, surówkę), które wybiera i nakłada samodzielnie (na zasadzie samoobsługi). Po skomponowaniu posiłku klient dokonuje zapłaty w kasie.

W przypadku towarów takich jak tortille, kanapki na ciepło, lody, ciastka, napoje, owoce morza, wybrane przez klienta produkty są mu podawane przez pracownika Spółki w specjalnych, przypisanych im opakowaniach. Po odebraniu posiłku, klient dokonuje zapłaty w kasie. Natomiast w przypadku towarów opakowanych - kanapek na zimno i sałatek klient samodzielnie pobiera wybrany produkt spośród posiłków znajdujących się w szafie chłodniczej lub witrynie wydawczej (na zasadzie samoobsługi).

Klient wybiera samodzielnie miejsce, gdzie spożyje posiłek. Na terenie powierzchni centrum handlowego, przy lokalu (w „food court”), udostępnione są stoliki i krzesła. Klient może jednak, w zależności od preferencji, spożyć posiłek w tym miejscu, bądź zabrać go poza ten teren.

W żadnym z lokali Wnioskodawcy zlokalizowanym na tzw. „food court” nie są zatrudnieni kelnerzy zajmujący się profesjonalną obsługą klientów (nakryciem do stołu, doradzeniem klientowi w zakresie wyboru posiłku, podaniem posiłku do stolika, posprzątaniem po konkretnym kliencie, itp.). Klienci Spółki nabywają wyłącznie gotowy posiłek, czemu nie towarzyszą jakiekolwiek dodatkowe usługi, jakich klient mógłby oczekiwać, np. w restauracjach. Istotą transakcji jest w tym przypadku sprzedany/nabyty posiłek.

Wnioskodawca oferuje w swoich lokalach posiłki, które klasyfikuje m. in. do następujących grupowań PKWiU 2008:

• PKWiU 10.1 „Mięso i wyroby z mięsa, zakonserwowane”

• PKWiU 10.20 „Ryby, skorupiaki i mięczaki, przetworzone i zakonserwowane”

• PKWiU 10.3 „Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane”

• PKWiU 10.5 Wyroby mleczarskie”

• PKWiU 10.71.11 „Pieczywo świeże”

• PKWiU 10.73.11 „Makarony, pierogi, kluski i podobne wyroby mączne”

• PKWiU 10.85.1 „Gotowe posiłki i dania”

• PKWiU 11.07.19 „Pozostałe napoje bezalkoholowe”.

Ponadto, Spółka pragnie podkreślić, iż wystąpiła o odpowiednią opinię organu statystycznego wskazującą właściwą klasyfikację statystyczną sprzedawanych posiłków.

W związku z powyższym, Spółka zwróciła się do Dyrektora Izby Skarbowej z zapytaniem:

1. Czy sprzedaż przez Spółkę posiłków na zasadach przedstawionych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, a nie świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust 1 ustawy o VAT.

2. Czy w sytuacji, gdy organ statystyczny potwierdzi, iż sprzedawane...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.