Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

1 lutego 2016

Zwrot towaru gdy potwierdzeniem zakupu jest wydruk z terminalu zapłaty kartą płatniczą

0 1651

Prowadzę sklep odzieżowy, ceny i sprzedawany asortyment często się powtarzają. Klientka chciała oddać towar, który z cała pewnością nie mógł być sprzedany w okresie widniejącym na wydruku z terminalu płatniczego (towar w tej samej cenie), ponieważ ostatnia sztuka charakterystycznej odzieży została sprzedana parę miesięcy wcześniej. Czy w takim przypadku mam prawo dokonać korekty obrotu na kasie fiskalnej, gdy klient nie ma paragonu, ale dysponuje potwierdzeniem zapłaty kartą?

ODPOWIEDŹ

Może Pan dokonać korekty podatku należnego, jeżeli w sposób niebudzący wątpliwości może Pan udokumentować fakt zwrotu zakupionego u Pana towaru

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 111 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług sprzedawcy rejestrujący obrót i kwotę podatku należnego za pomocą kas fiskalnych mają obowiązek drukować i wydawać nabywcy oryginał paragonu.

W przypadku zwrotu zakupionego towaru warto mieć paragon, ponieważ znacznie uprości to procedury reklamacyjne. Należy jednak podkreślić, iż oryginał paragonu nie jest jedynym potwierdzeniem zakupu towaru i jednocześnie jedynym dokumentem umożliwiającym jego zwrot. Jednak w przypadku jego braku, to klient musi okazać inne dowody potwierdzające fakt zakupu towaru w danym sklepie.

Pamięć fiskalna to urządzenie zawierające elektroniczny nośnik danych, umożliwiające jednokrotny, nie zmienialny zapis danych pod kontrolą programu pracy kasy, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia, oraz wielokrotny odczyt tych danych (§2 pkt 11 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących). Ta cecha pamięci fiskalnej powoduje brak możliwości zarejestrowania w kasie rejestrującej zwrotu lub reklamacji towarów, co znalazło również potwierdzenie w zapisie § 3 ust. 3 w/w rozporządzenia, zgodnie z którym, nie ewidencjonuje się zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług. W związku z powyższym podatnik musi prowadzić ewidencję korekt.

Na podstawie § 3 ust. 4 rozporządzenia zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:

  1. datę sprzedaży,

  2. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy,

  3. termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi,

  4. wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży,

  5. zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży,

  6. dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży,

  7. protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Biorąc pod uwagę zapis § 3 ust. 4 pkt 6 należy stwierdzić, iż ustawodawca nie określił jednoznacznie czy jako dokument sprzedaży należy wyłącznie traktować paragon fiskalny. Zgromadzenie przez podatnika innych dowodów, z których jednoznacznie wynika, że zwracany przez klienta towar stanowi produkt sprzedany w jego sklepie, może stanowić podstawę do zapisów w ewidencji zwrotów, o której mowa powyżej. Organa podatkowe w wydawanych interpretacjach dopuszczają w takich przypadkach oparcie się na innych dowodach np. oryginalnej metce, odszukanie na rolce kasy lub w pamięci fiskalnej danych konkretnej operacji sprzedaży i ich czytelne wydrukowanie, potwierdzona karta gwarancyjna, wydruk z terminala (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach znak IBPP3/4512-620/15/KG z dnia 8 grudnia 2015r.). Takie dowody identyfikują sprzedawcę i są wystawione przez niego już w momencie sprzedaży zwracane...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.