Świadczę wyłącznie usługi napraw pojazdów samochodowych dla osób prywatnych. Czy mogę zostawić elektroniczną kasę jako zapasową po wymianie na kasę online?
Odpowiedź
Nie, ponieważ od dnia 1 stycznia 2020 roku do świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów mogą być stosowane wyłącznie kasy online (dotyczy to również kas rezerwowych).
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 111 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli z przyczyn niezależnych od podatnika nie może być prowadzona ewidencja sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, podatnik jest obowiązany ewidencjonować sprzedaż przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej. W przypadku gdy ewidencjonowanie sprzedaży przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej jest niemożliwe, podatnik nie może dokonywać sprzedaży.
Z art. 145b ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy wynika natomiast, iż podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do 31 grudnia 2019 r.:
- do świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów.
Powyższy przepis ma zastosowanie tylko do kas rejestrujących, przy zastosowaniu których jest prowadzona ewidencja sprzedaży w/w towarów lub świadczenia usług.
Czytelnik świadcząc usługi napraw pojazdów silnikowych może stosować kasę z elektronicznym zapisem kopii do ewidencjonowania tych usług tylko do 31 grudnia 2019 roku, zatem od dnia 1 stycznia 2020r. ma obowiązek ewidencjonowania sprzedaży tylko przy pomocy kas online i dotyczy to również kas rezerwowych jeśli Czytelnik takie posiada. Powoduje to, że następuje zakończenie pracy w trybie fiskalnym „starych” kas.
Sposób postępowania w przypadku zakończenia pracy w trybie fiskalnym kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii został określony w Oddziale 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących.
Z § 34 ww. rozporządzenia wynika, iż w przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, Czytelnik:
- wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny),
- niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia,
- składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego,
- sporządza i składa, wraz z protokołem, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.
W wyniku złożenia przez Czytelnika protokołu z odczytu pamięci fiskalnej kasy oraz wniosku o wyrejestrowanie kasy naczelnik urzędu skarbowego dokona wykreślenia jej z Centralnej Ewidencji Kas Rejestrujących (CEKR).
Podsumowując, ponieważ od dnia 1 stycznia 2020 roku Czytelnik nie może ewidencjonować sprzedaży przy zastosowaniu kas z papierowym lub elektronicznym zapisem kopii to nie ma możliwości przeznaczyć dotychczas stosowanej kasy na kasę rezerwową, ponieważ w przypadku awarii wymienionej i stosowanej najpóźniej od dnia 1 stycznia 2020r. kasy online i tak nie będzie mógł użyć starej kasy z elektronicznym zapisem kopii. W związku z faktem, że kasa ta powinna zakończyć z końcem 2019r. pracę w trybie fiskalnym, to obowiązkiem Czytelnika będzie niezwłoczne dokonanie odczytu pamięci kasy przy pomocy uprawnionego serwisanta i sporządzenie z tej czynności protokołu oraz w terminie 5 dni dostarczenie go z wnioskiem o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas do właściwego urzędu skarbowego.
Podstawa prawna: art. 111 ust. ust. 3, art. 145b ust. 1 pkt 1 lit. a i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, § 34 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019r. w sprawie kas rejestrujących.