Odpowiedź
W przedstawionym stanie faktycznym nie ma możliwości otrzymania duplikatu faktury. Spółka, będąca nabywcą, wyraziła zgodę na otrzymanie faktury w formie elektronicznej poprzez zawarte ze sprzedającym porozumienie. Następnie faktura została wysłana w formacie PDF z wykorzystaniem struktury, jaką jest e-mail, oraz zamieszczona na portalu klienta. Należy stwierdzić, że nastąpiło wydanie faktury w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, zatem faktura została wydana zgodnie z wyrażonym przez nabywcę żądaniem otrzymania faktury w formie elektronicznej.
Uzasadnienie
Zgodnie z przepisami ustawy o VAT wyróżnia się kilka rodzajów faktur, w szczególności fakturę w formie papierowej oraz fakturę elektroniczną. Fakturą elektroniczną jest faktura wystawiona i otrzymana w formie elektronicznej. Zgodnie z uzasadnieniem projektu nowelizacji ustawy o VAT wyboru formatu dokonują podatnicy – możliwe jest zatem przekazanie faktury np. w formie XML, a także w innych rodzajach formatów elektronicznych, takich jak np. PDF. Należy mieć jednak na uwadze, że stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.
Co istotne, ustawodawca wprowadził przepis dotyczący postępowania w razie zniszczenia lub zaginięcia faktury. Zgodnie z nim, w wypadku gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie, wówczas podatnik lub upoważniona przez niego osoba trzecia wystawia ponownie fakturę. Jednocześnie ustawodawca nie uzależni...