Duplikat faktury po otrzymaniu faktury elektronicznej

VAT naliczony i należny

Spółka z o.o., czynny podatnik VAT, otrzymała fakturę elektroniczną, która – zgodnie z zawartym porozumieniem – została przesłana w formacie PDF na adres mailowy i zamieszczona na portalu klienta, gdzie możliwe jest jej pobranie. Niestety, w wyniku przeoczenia księgowa nie pobrała faktury. Czy możliwe jest otrzymanie duplikatu faktury elektronicznej?

Odpowiedź

W przedstawionym stanie faktycznym nie ma możliwości otrzymania duplikatu faktury. Spółka, będąca nabywcą, wyraziła zgodę na otrzymanie faktury w formie elektronicznej poprzez zawarte ze sprzedającym porozumienie. Następnie faktura została wysłana w formacie PDF z wykorzystaniem struktury, jaką jest e-mail, oraz zamieszczona na portalu klienta. Należy stwierdzić, że nastąpiło wydanie faktury w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, zatem faktura została wydana zgodnie z wyrażonym przez nabywcę żądaniem otrzymania faktury w formie elektronicznej. 

Uzasadnienie

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT wyróżnia się kilka rodzajów faktur, w szczególności fakturę w formie papierowej oraz fakturę elektroniczną. Fakturą elektroniczną jest faktura wystawiona i otrzymana w formie elektronicznej. Zgodnie z uzasadnieniem projektu nowelizacji ustawy o VAT wyboru formatu dokonują podatnicy – możliwe jest zatem przekazanie faktury np. w formie XML, a także w innych rodzajach formatów elektronicznych, takich jak np. PDF. Należy mieć jednak na uwadze, że stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury. 
Co istotne, ustawodawca wprowadził przepis dotyczący postępowania w razie zniszczenia lub zaginięcia faktury. Zgodnie z nim, w wypadku gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie, wówczas podatnik lub upoważniona przez niego osoba trzecia wystawia ponownie fakturę. Jednocześnie ustawodawca nie uzależni...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy