Gmina ponosi koszt 40 zł za każdy błędnie wystawiony tytuł wykonawczy

Finanse publiczne

Gmina jest organem podatkowym lecz nie ma swojej egzekucji. Oznacza to, że jeżeli podatnicy nie płacą podatków, to wystawiamy upomnienie, a następnie tytuł wykonawczy, który przesyłamy do urzędu skarbowego. W przypadku, gdy przesłaliśmy tytuł z błędami, np. błędny Pesel podatnika, to urząd zwracał ten tytuł i wskazywał co trzeba poprawić. Poprawialiśmy tytuł i ponownie przysyłaliśmy do egzekucji. Obecnie urząd zwraca tytuł i nalicza koszty w wysokości 40 zł, które musimy płacić. Na jakiej podstawie musimy ponosić koszty w wysokości 40 zł za tytuł wykonawczy, który został przesłany do urzędu z błędami?

Odpowiedź
Od 20 lutego 2021 roku nastąpiły zmiany w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Zmiany dotyczą m.in. wszczęcia postępowania egzekucyjnego, jak i egzekucji oraz powstawania i poboru kosztów egzekucyjnych.
Wszczęcie postępowania egzekucyjnego następuje z chwilą przesłania przez Gminę tytułu wykonawczego do naczelnika urzędu skarbowego. W momencie wpływu tytułu do urzędu pobierana jest opłata egzekucyjna w wysokości 40 zł. Błędne wystawienie tytułu przez Gminę powoduje nie przystąpienie przez naczelnika urzędu skarbowego do egzekucji, a w konsekwencji obciążenie Gminy kosztami w kwocie 40 zł.

Uzasadnienie
Postępowanie egzekucyjne wszczyna się na wniosek wierzyciela o wszczęcie egzekucji administracyjnej i na podstawie wystawionego przez niego tytułu wykonawczego, sporządzonego według ustalonego wzoru. Wnioski egzekucyjne i tytuły wykonawcze przekazuje się do organu egzekucyjnego:

  1. drogą elektroniczną - przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego albo z użyciem środków komunikacji elektronicznej;
  2. przez operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 roku - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 1041), przez swoich pracowników oraz inne upoważnione osoby lub organy - jeżeli z przyczyn technicznych nie jest możliwa droga elektroniczna.

W przypadku gdy tytuł wykonawczy przekazany za pośrednictwem systemu teleinformatycznego:

  1. zawiera dane zobowiązanego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 27 § 2b pkt 4, niezgodne z danymi zawartymi w:
    a) rejestrze PESEL,
    b) Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
  2. zawiera dane wierzyciela i podstawę prawną, niezgodne ze słownikami referencyjnymi zamieszczonymi na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
  3. nie zawiera danych, innych niż określone w pkt 1 i 2, wymaganych przepisami art. 27
    - wierzyciel jest zawiadamiany o nieprzyjęciu tytułu wykonawczego wraz z podaniem przyczyny jego nieprzyjęcia.

Wszczęcie postępowania egzekucyjnego następuje m.in. z chwilą doręczenia wniosku o wszczęcie egzekucji administracyjnej i tytułu wykonawczego organowi egzekucyjnemu, jeżeli wierzyciel nie jest jednocześnie organem egzekucyjnym.
Tytuł wykonawczy zawiera dane:

  1. oznaczenie wierzyciela;
    1a) oznaczenie organu albo organów, o  których mowa w  art.  17 ust.  1 pkt  1 lit.d ustawy z  dnia 10 czerwca 2016 roku o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2206);
  2. wskazanie imienia i nazwiska lub nazwy zobowiązanego i jego adresu, a także PESEL, NIP lub REGON, jeżeli zobowiązany taki numer posiada;
  3. treść podlegającego egzekucji obowiązku, podstawę prawną tego obowiązku oraz stwierdzenie, że obowiązek jest wymagalny, a  w przypadku egzekucji należności pieniężnej - także określenie jej wysokości i rodzaju, terminu, od którego nalicza się odsetki z  tytułu niezapłacenia należności w  terminie, oraz rodzaju i  stawki tych odsetek;
  4. wskazanie zabezpieczenia należności pieniężnej hipoteką przymusową albo przez ustanowienie zastawu skarbowego lub rejestrowego lub zastawu nieujawnionego w żadnym rejestrze, ze wskazaniem terminów powstania tych zabezpieczeń;
  5. wskazanie podstawy prawnej pierwszeństwa zaspokojenia należności pieniężnej, jeżeli należność korzysta z  tego prawa i  prawo to nie wynika z  zabezpieczenia należności pieniężnej;
  6. wskazanie podstawy prawnej prowadzenia egzekucji administracyjnej;
  7. datę wystawienia tytułu, podpis, imię i  nazwisko oraz stanowisko służbowe osoby upoważnionej do działania w  imieniu wierzyciela;
  8. pouczenie zobowiązanego o  skutkach niezawiadomienia organu egzekucyjnego o  zmianie adresu miejsca zamieszkania lub siedziby;
  9.  pouczenie zobowiązanego o  przysługującym mu prawie wniesienia do  wierzyciela, za pośrednictwem  organu egzekucyjnego, zarzutu w sprawie egzekucji administracyjnej oraz  o skutkach wniesienia tego zarzutu nie później niż w  terminie 7 dni od dnia doręczenia odpisu tytułu wykonawczego i po upływie tego terminu;
    9a) pouczenie zobowiązanego o  przysługującym jego małżonkowi prawie do  wniesienia sprzeciwu w  sprawie odpowiedzialności majątkiem wspólnym;
  10. klauzulę organu egzekucyjnego o  skierowaniu tytułu do egzekucji administracyjnej;
  11. wskazanie środków egzekucyjnych stosowanych w  egzekucji należności pieniężnych;
  12. datę doręczenia upomnienia, a  jeżeli doręczenie upomnienia nie było wymagane, podstawę prawną braku tego obowiązku;
  13. datę doręczenia zobowiązanemu powiadomienia o  wniosku o  egzekucję administracyjnej kary pieniężnej lub grzywny administracyjnej, o  którym mowa w  art.  18 ust.  1 ustawy, o  której mowa w  pkt 1a;
  14. datę, do której można prowadzić egzekucję należności pieniężnej, o której mowa w  art. 2 § 1 pkt  8 lit. g.

W tytule wykonawczym wierzyciel wskazuje jako adres zobowiązanego ostatni znany mu adres miejsca zamieszkania lub siedziby zobowiązanego.
Po wpływie tytułu wykonawczego od wierzyciela organ egzekucyjny bada z  urzędu dopuszczalność egzekucji administracyjnej. Organ egzekucyjny niebędący jednocześnie wierzycielem nie przystępuje do  egzekucji i zawiadamia wierzyciela o  przyczynach nieprzystąpienia do  egzekucji, jeżeli:

  1. obowiązek, którego dotyczy tytuł wykonawczy, nie podlega egzekucji administracyjnej;
  2. organ egzekucyjny uprawdopodobni, że egzekucja administracyjna będzie bezskuteczna z  powodu braku majątku lub źródła dochodu zobowiązanego, z  których jest możliwe wyegzekwowanie środków pieniężnych przewyższających koszty egzekucyjne;
  3. tytuł wykonawczy nie spełnia wymogów określonych w  art.  27 §  1 i  2.

Na wniosek wierzyciela niebędącego jednocześnie organem egz...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy