Spółka, nabywając poza terytorium kraju dla bezpośredniej korzyści turysty usługi transportowe, hotelowe, gastronomiczne, cateringowe, parkingowe, wejścia do muzeów, teatrów, na cmentarze (nekropolie) i różne imprezy kulturalne, sportowe, rekreacyjne (np. wieczory folklorystyczne), nie ma obowiązku rozpoznawania importu usług. Natomiast jest zobowiązana do rozpoznania importu usług rekreacyjnych związanych z wejściem na basen oraz usług przewodnickich nabytych od podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 4 lipca 2012 roku nr IPTPP2/443-317/12-2/JS.
Sytuacja podatnika
Spółka, będąc czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym w Polsce, prowadzi biuro turystyczne i świadczy usługi turystyki wyjazdowej w kraju, Unii Europejskiej i poza nią. W Polsce znajduje się siedziba Spółki oraz stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Podatek od towarów i usług Spółka rozlicza w systemie VAT marża. Poza granicami kraju Spółka nabywa różne usługi turystyczne, między innymi transportowe, hotelowe, gastronomiczne, cateringowe, przewodnickie, parkingowe, wejść do muzeów, teatrów, na cmentarze (nekropolie) i różne imprezy kulturalne, sportowe, rekreacyjne (np. wieczory folklorystyczne, wejścia na basen itp.). W zależności od specyfiki kraju dowodem poniesienia wydatku są faktury, rachunki, umowy, pokwitowania, bilety lub inne dowody zapłaty.
W związku z tym, Spółka zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem czy ma obowiązek rozpoznać import usług z tytułu nabywanych dla bezpośredniej korzyści turysty usług o charakterze turystycznym, takich jak: transportowe, hotelowe, gastronomiczne, cateringowe, przewodnickie, parkingowe, wejść do muzeów, teatrów, na cmentarze i różne imprezy kulturalne, sportowe, rekreacyjne (np. wieczory folklorystyczne, wejścia na basen itp.).
Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej
Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca. Natomiast w myśl art. 28b ust. 1 ww. ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.
Od powyższej zasady ustawodawca przewidział szereg wyjątków, na podstawie których miejsce świadczenia pewnych usług, ściśle określonych w przepisach ustawy, ustala się w sposób szczególny.
Miejsce opodatkowania nabywanych przez Spółkę usług hotelowych i parkingowych znajduje się na terytorium państw, gdzie te hotele i parkingi się znajdują w myśl art. 28e ww. ustawy, a zatem poza terytorium Polski.
Z kolei miejscem opodatkowania usług gastronomicznych i cateringowych jest, w myśl art. 28i ww. ustawy, kraj, w którym te usługi są faktycznie wykonywane, czyli poza terytorium kraju. Natomiast w przypadku usług wejść do muzeów, teatrów, na cmentarze (nekropolie) i różne imprezy kulturalne, sportowe, rekreacyjne (np. wieczory folklorystyczne) organ podatkowy stwierdził, iż, jeżeli usługi te spełniają definicję usług wstępu, to miejsce ich świadczenia znajduj...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.