Likwidacja działalności u podatnika rozliczającego się metodą kasową

VAT naliczony i należny

Podatnik prowadził działalność gospodarczą, rozliczając się z VAT kwartalnie, metodą kasową. Dnia 31 grudnia 2013 roku działalność została zakończona poprzez wykreślenie z CEIDG. Ponieważ do końca 2013 roku podatnik nie otrzymał wszystkich należności, nie wyrejestrował się z VAT-u. W pierwszym kwartale 2014 roku, spłynęły zaległe należności, wobec tego 20 marca 2014 został złożony VAT-Z oraz spis z natury. W ostatniej deklaracji VAT-7K za I kwartał 2014 został wykazany VAT należny z faktur, za które wpłynęła zapłata w tym kwartale oraz kwota VAT wynikająca ze spisu z natury. Czy VAT-Z oraz spis z natury powinien być złożony wraz z wykreśleniem działalności z CEIDG tj. 31 grudnia 2013 czy w momencie otrzymania zapłaty za faktury sprzedażowe? Czy obowiązek podatkowy z niezapłaconych faktur sprzedażowych powstaje w 2013 roku, wraz z zamknięciem działalności czy w momencie otrzymania za nie zapłaty?

ODPOWIEDŹ

Podatnicy, którzy wybrali kasową metodę rozliczania VAT, obowiązek podatkowy wykazują w sposób szczególny, zgodnie z art.21 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj.:

  1. z dniem otrzymania całości lub części zapłaty - w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz czynnego podatnika VAT,

  2. z dniem otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 180. dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi - w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz podmiotu innego niż wymieniony w pkt 1.

- po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca miesiąca poprzedzającego okres, za który będzie stosował tę metodę, zwaną dalej "metodą kasową"; otrzymanie zapłaty w części powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części.

Biorąc pod uwagę powołany powyżej przepis obowiązek podatkowy z niezapłaconych faktur sprzedażowych powstaje w momencie otrzymania za nie zapłaty, nie w momencie zakończenia działalności.

Zgodnie z art.96 ust.6 ustawy o VAT, jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

We wskazanym artykule nie wskazano terminu, w jakim należy złożyć formularz VAT-Z - na ogół organy podatkowe wymagają, aby zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności opodatkowanych zostało złożone w ciągu siedmiu dni od dnia zaprzestania wykonywania tych czynności.

W Państwa przypadku czynności opodatkowane wykonywane były jeszcze w I kwartale 2014 roku z uwagi na to, iż w tym kwartale wpłynęły należności, a zatem wraz z  ostatnią deklaracją VAT-7K za I kwartał 2014 należało złożyć VAT-Z oraz spis z natury.

Agnieszka Falkowska

Starszy Komisarz Skarbowy

Przypisy