Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY

1 lutego 2017

Możliwość stosowania dwóch rodzajów prewspółczynnika w gminach

0 889

Czy Urząd Gminy może do odliczenia VAT naliczonego posługiwać się dwoma rodzajami prewspółczynnika tj. jeden obrotowy, np. do zakupów materiałów biurowych zakupionych dla pracowników UG, a drugi powierzchniowy - ten stosowany byłby tylko do odliczania VAT przy zakupach węgla do budynku, w którym 40% powierzchni zajmuje GOPS (działalność pozostająca poza VAT), a 60% powierzchni jest wynajmowana (VAT ze stawką 23%).

Pytanie odnośnie wzoru na wyliczenie proporcji dla urzędu obsługującego JST; skoro w mianowniku DUJST zawarte są dane z Rb-27s, czyli faktycznie te, które wpłynęły na konto urzędu to czy w liczniku symbol A (czyli roczny obrót z działalności gospodarczej) powinien stanowić kwotę obrotu która wpłynęła na konto urzędu a nie takiego który jest ujęty w deklaracjach VAT-7 (czyli tyle ile faktycznie sprzedaliśmy)?

ODPOWIEDŹ

Gmina może stosować do różnych zakupów różne metody odliczeń, ważne by najbardziej odpowiadały specyfice wykonywanej przez gminę działalności i dokonywanych przez nią nabyć.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w  zakresie, w  jakim towary i  usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o  którym mowa w  art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniami.

Zatem gminie, jako zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku VAT, przysługuje całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane lub importowane przez nią towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z tym, przy nabyciu towarów i usług, które są przez gminę wykorzystywane do wykonywania zarówno czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, gmina jest zobowiązana do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Częściowych odliczeń VAT od zakupów związanych z działalnością mieszaną (publiczną i gospodarczą), gmina może dokonywać na różne sposoby. 

  • na podstawie własnych, indywidualnie ustalonych metod (bezpośrednie przyporządkowanie wydatków do działalności opodatkowanej);

  • na podstawie metod wskazanych w rozporządzeniu Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 roku w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników

  • na podstawie metod wskazanych w ustawie o VAT.

W myśl § 3 ust.1 powołanego rozporządzenia, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. W powołanym przepisie szczegółowo opisano także sposób wyliczenia proporcji dla jednostek budżetowych i zakładów budżetowych.

Sposób ten uznano za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć. Wskazanie dla ww. podmiotów sposobu określenia proporcji ma na celu: 

  • ułatwić im określenie najwłaściwszego, biorąc pod uwagę specyfikę ich  działalności i dokonywanych nabyć, sposobu obliczenia podatku podlegającego odliczeniu,

  • zagwarantować pewność prawa tym podmiotom,

  • pozwolić także zminimalizować ewentualne przyszłe spory z organami podatkowymi na gruncie rozliczania podatku naliczonego.

Podkreślenia jednak wymaga, że zgodnie z zapisem ustawowym (art. 86 ust. 2h ustawy o VAT), podatnicy którym dedykowane jest to rozporządzenie nie muszą stosować zawartych w nim zapisów i mogą stosować inny - bardziej w ich ocenie reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Gmina może łączyć ww. metody, czyli stosować do różnych zakupów różne metody odliczeń. Jednak ze strony Redakcji chcielibyśmy zasugerować, że w przypadku wyboru innej metody, wskazane byłoby zwrócić się o interpretację indywidualną, pomimo że nie ma takiego obowiązku.

Przy ustalaniu związku zakupów z danym rodzaje...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.