Czy Gmina ma obowiązek skorygować dotychczasowe rozliczenia?
ODPOWIEDŹ
Konsolidacja rozliczenia VAT w gminach polega na połączeniu rozliczenia VAT danej gminy i jej jednostek organizacyjnych. Nie ma konieczności korygowania dotychczasowych rozliczeń.
UZASADNIENIE
Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 29 września 2015 roku w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów potwierdził stanowisko wyrażone w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego, zgodnie z którym gmina oraz jej jednostki organizacyjne występują jako jeden podatnik VAT.
Stanowisko to ma wpływ na zmianę wieloletniej praktyki w rozliczaniu podatku VAT w samorządach. Jednak Ministerstwo Finansów w komunikacie wydanym po w/w wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE) z 29 września poinformowało, że jeszcze do połowy 2016 roku nie będą kwestionowane rozliczenia dokonywane przez samorządy z zastosowaniem obecnego modelu rozliczeń: „Aby zapewnić samorządom czas na przygotowanie się do nowego modelu rozliczeń, do połowy 2016 roku”. Ostateczne termin ten został przesunięty na 1 stycznia 2017 roku – komunikat z dnia 16.12.2015 A zatem nie muszą Państwo korygować poprzednich rozliczeń. Samorządy mogą jednak, zgodnie z wyrokiem TSUE, podjąć decyzję o dokonaniu korekt rozliczeń (uwzględniając model „scentralizowany”) nieobjętych przedawnieniem, przy czym – celem zachowania zasady neutralności – korekty muszą zostać sporządzone w odniesieniu do całego poprzedniego 5 letniego o...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.