Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

ŚWIADCZENIE USŁUG W KRAJU I ZA GRANICĄ , ROZLICZENIA VAT

1 stycznia 2017

Napiwek dla pracownika a opodatkowanie VAT podatnika

0 1130

Podatnik prowadzi w miejscowości górskiej hotel, w którym funkcjonują trzy drink bary. Hotel prowadzony jest w wysokim standardzie, gdzie codziennie obsługa prowadzi sprzątanie pokoju, wstawia kwiaty, itp. Na stronie internetowej umieszczony jest szczegółowy cennik, przy czym cena za pokój zawiera wszelkie usługi – drink bar płatny jest oddzielnie. Bardzo często klienci przekazują na rzecz wybranych pracowników napiwki. Odbywa się to między innymi poprzez wskazanie przez klienta doliczenia (zaokrąglenia rachunku in plus) pewnej kwoty – szczególnie w drink barach. Ponadto, niektórzy klienci w momencie płatności i wystawienia faktury proszą o doliczenie napiwku dla pracownika, który zajmował się ich pokojem lub też na rzecz ratownika pracującego na basenach hotelowych. System fiskalizacyjny hotelu jest tak skonstruowany, iż możliwe jest na koniec miesiąca wyliczenie dla konkretnego pracownika kwoty uzbieranych przez niego napiwków. Czy w takim przypadku, napiwki na rzecz pracowników hotelowych, które są fiskalizowane jak i potem znajdują się w kwocie brutto na fakturach powinny podlegać opodatkowaniu VAT u podatnika (hotel)?

ODPOWIEDŹ

Napiwki, które są adresowane do pracowników nie podlegają opodatkowaniu VAT w hotelu - u podatnika, nawet w sytuacji gdy zamieszczone są na paragonie fiskalnym lub fakturze. Opodatkowanie VAT wystąpi po stronie hotelu tylko wtedy, gdy napiwek jest traktowany jako obowiązkowa opłata za jakiś rodzaj usługi (np. service charge element) – np. doniesienie posiłków do pokoju.

UZASADNIENIE

Klienci hotelowi mogą w różny sposób przekazać napiwek na rzecz pracowników. Formy są następujące:

  • a) pozostawienie „reszty” po jej wydaniu przez pracownika (np. barmana),

  • b) pozostawienie gotówki (w różnych kwotach) po rozliczeniu się klienta z pracownikiem na podstawie paragonu,

  • c) dopisanie do rachunku przedstawionego do akceptacji klienta przed zafiskalizowaniem określonej kwoty, co powoduje, że klient płaci cenę wyższą niż wynika to z cennika,

  • d) prośba o dopisanie określonej kwoty do faktury (przy wymeldowaniu się z hotelu) i przekazanie jej na rzecz wskazanego przez klienta pracownika hotelu.

Podstawą stwierdzenia czy napiwek powinien podlegać opodatkowaniu VAT przez hotel-podatnika jest definicja usługi. Pod tym pojęciem ustawodawca w art.8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (u.p.t.u.) rozumie każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Ponadto pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (wykonanie czegoś na rzecz innego podmiotu, osoby fizycznej), ale też zaniechanie (nieczynienie czegoś bądź tolerowanie określonych zachowań drugiej strony). Usługą będzie zatem tylko takie świadczenie, gdzie istnieje bezpośredni konsument, który odnosi korzyść o charakterze majątkowym. „(...) czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. (…) związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie” (interpretacja Dyrektora IS w Katowicach z dnia 20 lutego 2014 roku, sygn. IBPP2/443-1078/13/WN).

Odnosząc powyższe cechy usługi na gruncie ustawy o VAT do problemu opodatkowania napiwków w hotelu można wskazać, że:

  • a) klient jest poinformowany przed przyjazdem na podstawie cennika zamieszczonego na stronie internetowej jakie ceny będzie musiał uiścić za dany rodzaj usługi hotelowej – strona nie zawiera żadnych informacji o konieczności uiszczania opłat dodatkowych (np. napiwków),

  • b) wręc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.