Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie regulaminem pracownicy są obciążani opłatami za prywatne rozmowy telefoniczne. Opłata jest obliczana na podstawie bilingu w cenie netto z faktury od dostawcy usługi telekomunikacyjnej. Czy Gmina powinna doliczyć VAT pracownikom i czy możemy sobie go odliczyć?
ODPOWIEDŹ
Obciążenia pracowników za rozmowy telefoniczne podlegają opodatkowaniu 23% podatkiem VAT. Podatek naliczony związany z tymi rozmowami podlega odliczeniu.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art.5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług opodatkowaniu VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak wynika z art.8 ust.1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Zgodnie z art.8 ust.2a ustawy o VAT w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Świadczeniem odpłatnym jest świadczenie wynikające ze stosunku prawnego (umowy) pomiędzy stronami transakcji, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy wykonaną usługą i zapłatą. W tym przypadku w zamian za dostarczenie usług telefonicznych przez pracodawcę pracownik jest zobowiązany do zapłacenia określonej kwoty. Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że jest to czynność podlegająca opodatkowaniu VAT. Zatem Gmina, obciążając pracowników za prywatne rozmowy telefoniczne, powinna naliczyć VAT stosując 23%...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.