Podatnik może obniżyć podstawę opodatkowania z tytułu wykorzystania przez klientów bonów rabatowych tylko w sytuacji, gdy jest w stanie przyporządkować konkretny bon do odpowiedniego paragonu dokumentującego sprzedaż. Obniżenie powinno nastąpić proporcjonalnie do stawek podatkowych zastosowanych w czasie danej transakcji.
Wynika to z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 kwietnia 2011 roku o sygnaturze I FSK 653/10.
Sytuacja podatnika
Firma prowadzącą działalność w zakresie sprzedaży detalicznej w ramach prowadzonych akcji promocyjnych, mających na celu zwiększenie wielkości sprzedaży, wykorzystuje rożnego rodzaju bony, z których część wydawana jest bezpłatnie. Przy pomocy tych bonów klienci mają możliwość dokonywania zapłaty za towary opodatkowane różnymi stawkami VAT. Na paragonach fiskalnych znajduje się informacja, jaka część należności zapłacona została bonem, jednak system nie rozróżnia czy bon ten został wydany bezpłatnie, czy też za wynagrodzeniem. Spółka prowadzi ewidencję wydanych bezpłatnie bonów i jest w stanie ustalić na jaką kwotę zostały one wykorzystane w danym dniu, nie ma natomiast możliwości przyporządkowania bonu do konkretnego paragonu zakupowego. Spółka nalicza podatek od towarów i usług od całej wartości obrotu, nie obniżając go o kwoty należności „zapłacone” przy użyciu nieodpłatnie wydanych bonów. W tak przedstawionym stanie faktycznym Spółka zadała pytanie czy może pomniejszać obrót o wartości wynikające z przyjętych przez Spółkę wcześniej nieodpłatnie bonów.
Uzasadnienie Naczelnego Sądu Administracyjnego
Co do zasady można obniżyć podstawę opodatkowania z tytułu bonów rabatowych,...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.