Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku z tytułu planowanego zakupu autobusu, gdyż ten będzie wynajmowany przez Gminę na podstawie umowy dzierżawy.
Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 27 stycznia 2017 roku nr 3063-ILPP2-2.4512.209.2016.3.MŁ
Sytuacja Podatnika
Wnioskodawca realizuje projekt pn. „Centra przesiadkowe wraz z niezbędną infrastrukturą”. Projekt będzie współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Beneficjentem projektu jest Gmina, natomiast jednostką realizującą projekt jest Urząd Miasta i Gminy.
W ramach projektu Wnioskodawca dokona zakupu bezemisyjnego, elektrycznego autobusu do transportu miejskiego. Autobus zostanie wydzierżawiony podmiotowi zewnętrznemu w zamian za czynsz dzierżawny.
Wnioskodawca przewoźnikowi będzie także wypłacał wynagrodzenie (tzw. rekompensatę za nie pobieranie opłat od przewożonych pasażerów, w tym od sprzedaży biletów) z tytułu wykonywania usług w zakresie realizacji przewozów. Przewoźnik będzie obciążał z tego tytułu Gminę na podstawie faktury VAT, zgodnie z zasadami obowiązującymi w przepisach podatkowych.
Autobus zostanie wydzierżawiony (na podstawie umowy cywilnoprawnej) podmiotowi zewnętrznemu w zamian za czynsz dzierżawny, zatem zostanie wykorzystany do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
W zakresie rozliczeń Spółka z o.o. wystawiać będzie na Gminę faktury za utracone dochody (forma rekompensaty), Gmina będzie wystawiała na przewoźnika faktury za dzierżawę autobusu. Umowa dzierżawy zostanie zawarta po dokonaniu zakupu autobusu przez Gminę.
Czy w odniesieniu do planowanego zakupu autobusu w ramach projektu „Centra przesiadkowe wraz z niezbędną infrastrukturą” istnieje możliwość odliczenia przez Wnioskodawcę w całości podatku VAT naliczonego przy zakupie tego autobusu do przewozu mieszkańców Gminy.
Stanowisko Dyrektora
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Realizacja zadań gminy następować może w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Dodać jednocześnie należy, że wykonywanie wskazanych wyżej zadań może odbywać się w dwojakim charakterze, tj. wykonywanej władzy publicznej lub w warunkach działalności gospodarczej.
Odpłatnie realizowane w ramach umów cywilnoprawnych świadczenie usług dzierżawy przez jednostki samorządu terytorialnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatne świadczenie usług na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy. Czynności wykonywane na podstawie zawartych przez Gminę umów cywilnoprawnych nie podlegają wyłączeniu z opodatkowania na mocy powołanego wyżej art. 15 ust. 6 ustawy, co skutkuje opodatkowaniem tych czynności.
Tym samym, odpłatne udostępnianie autobusu (wydzierżawienie) na rzecz Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej na podstawie umowy cywilnoprawnej, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina dla tej czynności niewątpliwie występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, bowiem czynność ta wykonywana jest w sferze cywilnoprawnej. W konsekwencji oznacza to, że świadczenie realizowane na mocy zawartej przez Gminę umowy dzierżawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy na zasadach ogólnych, bowiem ani w treści ustawy, ani w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca nie przewidział dla takiej czynności preferencji podatkowej bądź zwolnienia od podatku.
Zatem w odniesieniu do planowanego zakupu autobusu realizowanego w ramach projektu, pn.: „Centra przesiadkowe wraz z niezbędną infrastrukturą” Gmina będzie korzystała z prawa do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Podstawa prawna: art. 15 ust. 6 oraz art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.