Gmina od 2014 roku realizuje tylko ze środków własnych inwestycję budowy, wyposażenia budynku przedszkola oraz zagospodarowania terenu wokół przedszola. Jej wartość przekracza 15.000 zł, oddanie do użytkowania ma nastąpić w II półroczu 2016. Dotychczas gmina nie odliczała VAT naliczonego. Zamierzamy potwierdzić to w drodze interpretacji. Gmina w budynku przedszkola będzie prowadziła działalność, którą można podzielić na:
A. czynności, które gmina traktuje jako opodatkowane VAT (odpłatne wynajmowanie sal dydaktycznych oraz sali rekreacyjnej na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie organizacji zajęć dodatkowych dla dzieci oraz odpłatny wynajem przez rodziców/opiekunów na np. organizację urodzin),
B. czynności, które traktuje jako zwolnione z VAT (zapewnienie opieki nad wychowankami w czasie przekraczającym ustawowo określony, tj. powyżej 5 godzin dziennie, zapewnienie wyżywienia wychowankom przedszkola),
C. czynności, które traktuje jako niepodlegające ustawie o VAT (nieodpłatne sprawowanie opieki nad dziećmi, realizacja zajęć dla dzieci, udostępnianie materiałów i pomocy dydaktycznych, organizowanie zajęć rekreacyjnych, udostępnianie placu zabaw dla dzieci).
W jakim zakresie Gmina może dokonywać odliczeń podatku naliczonego z faktur związanych z realizowaną inwestycją? Czy znajduje tu zastosowanie art. 86 ust 7 b ustawy o VAT?
ODPOWIEDŹ
W przypadku odliczenia podatku naliczonego przez Gminę należy stosować odpowiednio przepisy art. 86 ust. 1, art. 86 ust. 7b i art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie natomiast z nowelizacją ustawy o podatku VAT, od 2016 roku Gmina będzie mogła odliczyć podatek naliczony związany wyłącznie z działalnością gospodarczą.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art.86 ust.1 ustawy podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tak więc prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Stosownie do art.15 ust.6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art.90 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami. Przepisy ustawy o podatku VAT wykluczają zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
W świetle wielu problemów związanych z możliwością odliczania podatku VAT w gminach, 24 października 2011 roku w uchwale o sygn. I FPS 9/10, Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności) podatnik nie stosuje odliczenia częściowego według proporcji określonej na podstawie art.90 ust.3 ustawy o VAT, lecz odliczenie pełne. Od tego czasu ukształtowała się jednolita linia interpretacyjna, przyznająca pełne prawo do odliczenia podatnikom, którzy wykorzystują nabywane towary i usługi jednocześnie do celów działalności opodatkowanej VAT oraz niepodlegającej opodatkowaniu.
W dniu 24 lipca 2014 roku, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku o sygn. I SA/Wr 754/14 powołując się na orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (sprawa C-496/11 z 26 września 2012 roku) uznał, iż choć ustawodawca w ustawie o podatku od towarów i usług nie określił metod i kryteriów podziału między czynnościami podlegającymi VAT i czynnościami będącymi poza zakresem opodatkowania, to fakt ten nie może powodować, że w takiej sytuacji zostanie podatnikowi przyznane pełne prawo do odliczenia VAT również w odniesieniu do tej części, która związana jest z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu. Ponadto sąd wskazał, iż w braku ww. metod i kryteriów określonych przez ustawodawcę polskiego należy przyjąć za właściwą każdą metodę lub kryterium przedstawione przez podatnika, o ile pozwalają one w sposób dokładny na ustalenie proporcjonalnej części odliczenia naliczonego VAT podlegającego odliczeniu. Takie stanowisko popie...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.