Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Gmina będzie uruchamiała sieć stacji rowerowych z wyposażeniem do odpłatnego wypożyczania. Przy rejestracji do tego systemu będzie obowiązywała jednorazowa opłata. Użytkownik będzie miał prawo wykorzystania tej wpłaty w bezpłatnych trzech przejazdach. Czy Gminie przysługuje odliczenie VAT od całości projektu?

Odpowiedź
Tak, bowiem usługa wypożyczenia przez miasto roweru miejskiego, wymagająca jednorazowej opłaty rejestracyjnej, jest odpłatna i wykonywana jest w ramach działalności gospodarczej

Uzasadnienie
Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in.  odpłatna dostawa towarów i  odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. 
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w  tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a  także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w  szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i  prawnych w  sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W przedstawionej sytuacji trzeba zaznaczyć, że nie występuje bezpłatna usługa trzech przejazdów bowiem za możliwość skorzystania z niej należy uiścić jednorazową opłatę. Bez uiszczenia tej opłaty klient nie będzie mógł wypożyczyć w ogóle roweru. Usługa wypożyczenia roweru, niezależnie od czasu korzystania z niego i odpłatności za ten czas, ma charakter jednolity i może być wykonywana przez wypożyczającą rower Gminę tylko w jedynym reżimie: cywilnoprawnym lub publicznoprawnym.
Jednakże, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w  zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. 
Przepis ten nawiązuje do brzmienia  art. 13 ust. 1  Dyrektywy 112 zgodnie z którym, krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należność, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. Jak wskazał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) działalność wykonywaną w charakterze organu władzy publicznej w rozumieniu  art. 13 ust. 1  dyrektywy VAT stanowi działalność wykonywana przez podmioty prawa publicznego w ramach właściwego dla nich reżimu prawnego, z wyłączeniem tej działalności, która jest wykonywana przez nie na tych samych warunkach prawnych, co działalność wykonywana przez prywatnych przedsiębiorców (por. wyrok TSUE z 14 grudnia 2000 r. w sprawie  C-446/98, pkt 15-17 i przytoczone tam orzecznictwo, Rec.s. I-11435).
TSUE zaznaczył w wyroku z 29 października 2015 r. w sprawie  C-174/14  (...) (EU:C:2015:733; pkt 69-71), że dla zastosowania zasady nieopodatkowania podatkiem VAT, przewidzianej w  art. 13 ust. 1  dyrektywy VAT, spełniony musi być w szczególności drugi warunek ustanowiony przez ten przepis, a mianowicie, że zwolnione z podatku VAT są czynności wykonywane przez podmiot prawa publicznego działający w charakterze organu władzy publicznej (w zakresie prerogatyw władztwa publicznego), a więc w ramach właściwego dla nich publicznoprawnego reżimu prawnego (wyrok z 16 września 2008 r.,  C-288/07, EU:C:2008:505, pkt 31).
Jeżeli zatem gmina, realizując zadania publiczne, mające na celu korzyść ogółu, korzysta ze środków prawnych o charakterze władczym, właściwych władzy państwowej, działa jako organ władzy publicznej, pozostając w tym zakresie poza opodatkowaniem VAT, czyli nie będąc podatnikiem tego podatku.
Realizacja zadań własnych gminy może się odbywać także w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej w rozumieniu  art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.
Zakres zadań własnych gminy (art. 7  ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym) wskazuje na aktywność gminy w tym zakresie, który mieści się w działalności gospodarczej w rozumieniu  art. 15 ust. 2  ustawy o VAT, a gmina z tego tytułu jest podatnikiem VAT, jeżeli czynności te wykonywane są na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W tej sytuacji wykonując zadania własne obejmujące sprawy związane z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb mieszkańców, np. transportu i rekreacji, w oparciu o zawarte umowy cywilnoprawne, gmina jest podatnikiem prowadzącym działalność gospodarczą podlegającą VAT.
Art. 15 ust. 6  ustawy o VAT, zawęził -...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.