Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

DOSTAWA TOWARÓW W KRAJU , AKTUALNOŚCI

1 marca 2015

Określenie faktycznej wartości sprzedaży na aukacjach internetowych

0 870

Urząd Skarbowy ma wgląd do transakcji zawieranych przez Allegro, które różnią się od sprzedaży (wpływy na konto podatnika). Różnica wynika z tego, że po wygraniu aukcji klient bardzo często nie kontaktuje się, nie płaci po prostu. Ponadto czasem po zapłacie odsyła/zwraca towar, ale bez parago­nu. Oddajemy wówczas mu pieniądze, więc na koncie to widać. Jak będzie w przypadku kontroli z US, robię wszystko ok, ale nie wiem jak US traktuje takie sytuacje; różnica między sprzedażą faktyczną a raportem z Allegro? Czy US ma swoje wskaźniki, których nie można przekroczyć bo tak jest prze­cież u każdego sprzedawcy?

ODPOWIEDŹ

Organy kontrolujące nie posiadają wskaźników których nie można przekroczyć w sytuacji wystąpienia różnic pomiędzy danymi uzyskanymi z Grupy Allegro a przychodami wynikającymi z rachunku bankowego. Zebrany materiał dowodowy w trakcie kontroli podatkowej oraz wyjaśnienia podatnika oparte na rzetelnych dowodach (ewidencje, wyciągi z rachunku bankowego, protokoły zwrotu towaru, zwrot prowizji, płatności) stanowią podstawę uznania, że podatnik nie uzyskał przychodu z danej aukcji z powodu odstąpienia lub zwrotu.

UZASADNIENIE

Podatnicy uzyskujący przychody ze sprzedaży prowadzonej z wykorzystaniem internetu podlegają kontroli rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania. W czasie kontroli podatkowych i skarbowych urzędnicy sprawdzają, czy i w jaki sposób ww. podmioty rozliczają się z tytułu podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług. Głównym ich zadaniem jest ustalenie rozmiarów takiej działalności - prowadzonej zarówno za pośrednictwem portali aukcyjnych, jak i sklepów internetowych - oraz określenia uzyskanych z tego tytułu dochodów. Materiał dowodowy opiera się przede wszystkim na informacjach z portali aukcyjnych i ogłoszeniowych, analizie przepływów na rachunkach bankowych, danych przekazanych przez firmy kurierskie.

Dowody wykorzystywane w kontroli e-handlu to przede wszystkim:

  • informacje uzyskiwane od właścicieli portali aukcyjnych o użytkowniku, sprzedawanych towarach, transakcjach i prowizjach,

  • dane przekazywane przez bank o rachunkach bankowych: ich liczbie, stanach i obrotach,

  • dokumenty sporządzone przez Pocztę Polską SA i firmy kurierskie: wykaz zrealizowanych dostaw, zestawienie pobrań, wykaz listów przewozowych, kopie faktur za świadczone usługi itp.,

  • informacje uzyskane od kontrahentów kontrolowanego: kserokopie faktur potwierdzających sprzedaż, dowody zapłaty itp.,

  • informacje od wydawców prasy, nadawców radiowych i telewizyjnych, właścicieli portali internetowych o danych osób zamieszczających reklamy i ogłoszenia wskazujące na prowadzenie działalności gospodarczej,

  • informacje od firm hostingowych i zajmujących się rejestracją domen internetowych,

  • zeznania świadków.

Jeżeli z informacji uzyskanych od właścicieli portali aukcyjnych o użytkowniku (np. Grupa Allegro) a wykazanymi wpływami na rachunek bankowy podmiotu występują różnice, kontrolujący ustalają przyczynę zaistniałych rozbieżności. W pierwszej kolejności to podatnik winien przedstawić przyczyny zaistniałych różnic. W zaistniałej sytuacji Czytelnik stwierdził, że różnica między transakcjami zawieranymi przez Allegro a faktyczną sprzedażą (wpływy na konto) wynika m.in. z tego, że po wygraniu aukcji klient nie kontaktuje się z dostawcą - nie płaci. Ponadto, czasami po zapłacie klient odsyła towar – zwraca towar bez paragonu, a po zwrocie pieniędzy nie odsyła dostawcy paragonu.

W związku z powyższym Czytelnik zastanawia się jak urząd skarbowy traktuje takie sytuacje: różnica miedzy sprzedażą faktyczną a raportem z Allegro. W trakcie prowadzonych kontroli w zakresie e-handel kontrolujący badają wpływy na rachunki bankowe podatnika oraz transakcje zawierane przez Allegro. Jeżeli aukcja została wylicytowana przez klienta, a nie doszło do transakcji, wówczas podatnik powinien zwrócić się do Allegro (zakładka kontakt) o zwrot prowizji. Grupa Allegro występuje z zapytaniem do kontrahenta podatnika o przyczynę odstąpienia od transakcji kupna. Jeżeli odstąpienie od transakcji zostanie potwierdzone przez klienta wówczas Allegro zwraca prowizje od transakcji. Zwrot prowizji przez Allegro jest dowodem dla kontrolujących, że nie doszło do transakcji (zwrot prowizji na konto).

Natomiast w przypadku zainicjowanej sprzedaży przez klienta, która nie doszła do skutku i zarejestrowanej na kasie fiskalnej: brak odbioru towaru przez klienta, lub zwrot zakupionego towaru mają zastosowanie przepisy rozporządzenia o kasach fiskalnych. W rozporządzeniu Ministra Finansów z 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących wprowadzone zostały zasady korygowania obrotu. Przede wszystkim, w celu skorygowania obrotu z kasy fiskalnej należy prowadzić ewidencje zawierające określone dane.

W § 3 ust. 5 ww. rozporządzenia określono sposób ujmowania tzw. oczywistych pomyłek, czyli błędów popełnionych przez osoby obsługujące kasę fiskalną. W przypadku wystąpienia oczywistej pomy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.