Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Przedawnienie obowiązku zwrotu ulgi za kasę fiskalną

Artykuły | 28 sierpnia 2020 | NR 105
0 1490

Mam 2 kasy fiskalne. Pierwszą kasę użytkowałem w latach 2013-2014, otrzymałem ulgę od jej zakupu, nie jestem podatnikiem VAT. Kasa często się psuła i po kolejnej awarii nie chciałem jej naprawiać lub wymieniać pamięci dlatego zakupiłem nową przenośną kasę rejestrującą. Starą kasę odstawiłem nie wykonując żadnych obowiązków związanych z zaprzestaniem użytkowania. Likwiduję w tym roku działalność gospodarczą. Co muszę teraz zrobić z tymi kasami i czy obowiązek zwrotu ulgi przedawnił się?

Odpowiedź

W przypadku zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym Czytelnik powinien niezwłocznie dokonać przy pomocy serwisanta odczytu pamięci fiskalnej kas, sporządzić z tej czynności protokoły, które w terminie 5 dni wraz z wnioskami o wyrejestrowanie kas z ewidencji musi złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. W przypadku braku możliwości odczytania pamięci uszkodzonej kasy uprawniony serwis przekaże ją w celu dokonania odczytu do serwisu głównego. Obowiązek zwrotu otrzymanej ulgi przedawnił się, jeżeli termin jej zwrotu upłynął z końcem 2014 roku.

Uzasadnienie

Sposób postępowania w przypadku zakończenia używania kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w związku z zakończeniem działalności gospodarczej lub pracy tych kas został określony w Oddziałe 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących.
Zapis § 34 ww. rozporządzenia stanowi, iż w  przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, Czytelnik:

  • wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny),
  • niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia,
  • składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego,
  • sporządza i składa, wraz z protokołem, do właściwego  urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia. 

W wyniku złożenia przez Czytelnika protokołów z odczytu pamięci fiskalnej kas oraz wniosków o ich wyrejestrowanie naczelnik urzędu skarbowego dokona wykreślenia ich z Centralnej Ewidencji Kas Rejestrujących (CEKR).
Czytelnik w opisie wskazał, iż po awarii pierwszej użytkowanej kasy nie została ona naprawiona, nie wymieniono również jej pamięci w związku z powyższym najprawdopodobniej serwisant w tym przypadku stosując się do § 46 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących w momencie dokonywania odczytu tej kasy, stwierdzi że odczyt nie jest możliwy, a w takim przypadku prześle niezwłocznie kasę do podmiotu prowadzącego serwis główny w celu dokonania odczytu zawartości pamięci fiskalnej i sporządzi z tej czynności protokół. W sytuacji gdy podmiot prowadzący serwis główny stwierdzi brak możliwości odczytu zawartości pamięci fiskalnej, w protokole określi przyczyny tej okoliczności. Oryginał protokołu przesyła się w terminie 3 dni od dnia jego sporządzenia do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego, a kopię protokołu do podatnika. 
Natomiast Czytelnik w takim przypadku sporządza i składa do swojego urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas (wzór - załącznik nr 5 do rozporządzenia), w terminie 5 dni od dnia otrzymania kopii protokołu (§ 35 ww. rozporządzenia).
Czytelnik użytkując pierwszą kasę tylko 2 lata powinien zwrócić ulgę z tytułu jej zakupu jednak tego nie dokonał. 
Z obowiązującego w 2014 roku art. 111 ust.  6  ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że jeśli podatnik w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestał używania kasy lub nie dokonał w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis zobowiązany był do zwrotu odliczonej lub otrzymanej z urzędu kwoty wydatkowanej na zakup tej kasy. 
Z kolei, jak wynika z §  6 ust. 1 mającego zastosowanie w opisanym przypadku  rozporządzenia Ministra Fina...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.