Mam 2 kasy fiskalne. Pierwszą kasę użytkowałem w latach 2013-2014, otrzymałem ulgę od jej zakupu, nie jestem podatnikiem VAT. Kasa często się psuła i po kolejnej awarii nie chciałem jej naprawiać lub wymieniać pamięci dlatego zakupiłem nową przenośną kasę rejestrującą. Starą kasę odstawiłem nie wykonując żadnych obowiązków związanych z zaprzestaniem użytkowania. Likwiduję w tym roku działalność gospodarczą. Co muszę teraz zrobić z tymi kasami i czy obowiązek zwrotu ulgi przedawnił się?
Odpowiedź
W przypadku zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym Czytelnik powinien niezwłocznie dokonać przy pomocy serwisanta odczytu pamięci fiskalnej kas, sporządzić z tej czynności protokoły, które w terminie 5 dni wraz z wnioskami o wyrejestrowanie kas z ewidencji musi złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. W przypadku braku możliwości odczytania pamięci uszkodzonej kasy uprawniony serwis przekaże ją w celu dokonania odczytu do serwisu głównego. Obowiązek zwrotu otrzymanej ulgi przedawnił się, jeżeli termin jej zwrotu upłynął z końcem 2014 roku.
Uzasadnienie
Sposób postępowania w przypadku zakończenia używania kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w związku z zakończeniem działalności gospodarczej lub pracy tych kas został określony w Oddziałe 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących.
Zapis § 34 ww. rozporządzenia stanowi, iż w przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, Czytelnik:
- wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny),
- niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia,
- składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego,
- sporządza i składa, wraz z protokołem, do właściwego urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.
W wyniku złożenia przez Czytelnika protokołów z odczytu pamięci fiskalnej kas oraz wniosków o ich wyrejestrowanie naczelnik urzędu skarbowego dokona wykreślenia ich z Centralnej Ewidencji Kas Rejestrujących (CEKR).
Czytelnik w opisie wskazał, iż po awarii pierwszej użytkowanej kasy nie została ona naprawiona, nie wymieniono również jej pamięci w związku z powyższym najprawdopodobniej serwisant w tym przypadku stosując się do § 46 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących w momencie dokonywania odczytu tej kasy, stwierdzi że odczyt nie jest możliwy, a w takim przypadku prześle niezwłocznie kasę do podmiotu prowadzącego serwis główny w celu dokonania odczytu zawartości pamięci fiskalnej i sporządzi z tej czynności protokół. W sytuacji gdy podmiot prowadzący serwis główny stwierdzi brak możliwości odczytu zawartości pamięci fiskalnej, w protokole określi przyczyny tej okoliczności. Oryginał protokołu przesyła się w terminie 3 dni od dnia jego sporządzenia do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego, a kopię protokołu do podatnika.
Natomiast Czytelnik w takim przypadku sporządza i składa do swojego urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas (wzór - załącznik nr 5 do rozporządzenia), w terminie 5 dni od dnia otrzymania kopii protokołu (§ 35 ww. rozporządzenia).
Czytelnik użytkując pierwszą kasę tylko 2 lata powinien zwrócić ulgę z tytułu jej zakupu jednak tego nie dokonał.
Z obowiązującego w 2014 roku art. 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że jeśli podatnik w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestał używania kasy lub nie dokonał w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis zobowiązany był do zwrotu odliczonej lub otrzymanej z urzędu kwoty wydatkowanej na zakup tej kasy.
Z kolei, jak wynika z § 6 ust. 1 mającego zastosowanie w opisanym przypadku rozporządzenia Ministra Fina...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.