Przekazanie materiałów reklamowych a VAT

VAT naliczony i należny

Podatnik VAT prowadzi działalność i rozlicza się w PKPiR. Zakupił materiały (według niego reklamowe) i chce podarować je obecnym klientom (osobom prowadzącym działalność i przedstawicielom firm z którymi współpracuje). Nie prowadzi ewidencji podarunków. Każdy zakupiony materiał posiada logo firmy i są to kalendarze (netto 139,90), pendrive (27,94), ładowarki samochodowe (14,94), głośniki bluetooth (39,81) i powerbanki (29,48). Wszystkie wymienione przedmioty będą darowane jako całość i opakowane łącznie w etui z logo firmy. Czy zakup tych przedmiotów może stanowić kup (reklama)? Czy należy wystawić FV wewnętrzną i naliczyć VAT (bezpłatne przekazanie)? Czy podarowanie pendrive musi być ewidencjonowane na kasie fiskalnej (nośnik niezapisany) -podatnik nie posiada kasy; będzie podarowany w zestawie między innymi przedstawicielowi przedsiębiorstwa np. prezes, główna księgowa – osoby które w innych okolicznościach nie otrzymałyby tego upominku)?

ODPOWIEDŹ

Nieodpłatne przekazanie materiałów reklamowych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, w przypadku, gdy Czytelnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, związanego z nabyciem tych towarów. Obowiązek ewidencjonowania na kasie fiskalnej przekazania tych materiałów nie powstanie, gdyż materiały przekazano dla firmy, którą reprezentowali jej pracownicy, a nie dla osób fizycznych. Przekazanie można udokumentować dokumentem wewnętrznym, np. notą.

UZASADNIENIE

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem VAT podlega przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. Przepis ten jednak nie ma zastosowania do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy prezenty o małej wartości, to przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  • o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,

  • których przekazania nie ujęto w ww. ewidencji, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

W opisanej sytuacji, cena jednostkowa gadżetów promocyjnych, przekazanych jednej osobie przekracza 10 zł, Czytelnik nie prowadzi ewidencji, a zatem wydanie tego towaru podlegać będzie opodatkowaniu w sytuacji, gdy przysługiwało prawo do odliczenia VAT przy jego nabyciu.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, którzy sprzedają towary lub usługi osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym są zobowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowej sytuacji Czytelnik nie dokonuje przekazania materiałów reklamowych konkretnym osobom fizycznym tylko pracownikom przedsiębiorstwa, z którym podejmuje współpracę. Zatem, Czytelnik nie będzie miał obowiązku rejestrowania na kasie fiskalnej nieodpłatnego przekazania gadżetów reklamowych. Przekazanie towarów można udokumentować dokumentem wewnętrznym,

Zakup materiałów promocyjnych będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli wydatek został poniesiony w celu osiągnięcia przychodu, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Każdy wydatek na reklamę, można uznać za koszt podatkowy, o ile reklama jest związana z prowadzoną działalnością, służy uzyskaniu przychodów, a wydatek jest racjonalny i udokumentowany.

Aby upominki i gadżety nabrały reklamowego charakteru, wystarczy umieścić na nich logo firmy, co też zostało uczynione.

EWIDENCJA W DEKLARACJACH: W deklaracji VAT-7(18) dostawę towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju, opodatkowane stawką 23% należy wykazać w poz. 19 wartość netto i w poz.20 podatek należny.

Stanisława Kossobudzka

Podstawa prawna: art. 7 ust. 2 i ust. 4 , art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Przypisy