Stosuję kasę online od czerwca do ewidencjonowania usług napraw i wymiany opon (w poprzedniej kasie skończyła się pamięć). Niestety w lutym 2020r. będę likwidował działalność. Czy przy likwidacji kasy on-line obowiązują takie same zasady jak w przypadku likwidacji starych kas? Czy muszę oddać też odliczoną ulgę mimo, iż byłem zmuszony do wymiany kasy na on-line?
Odpowiedź
Generalnie obowiązują te same zasady jak przy likwidacji starych kas, które zostały wprowadzone na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Czytelnik jest obowiązany wystawić raport dobowy, dokonać przy pomocy serwisanta odczytu pamięci wystawiając raport rozliczeniowy lub łączny raport fiskalny rozliczeniowy oraz sporządzić z tej czynności protokół, który wraz z wnioskiem o wyrejestrowanie kasy w terminie 5 dni od daty ich sporządzenia składa do naczelnika właściwego urzędu skarbowego. Czytelnik ma obowiązek dokonać również zwrotu odliczonej ulgi za kasę fiskalną, ponieważ w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży zakończył działalność gospodarczą.
Uzasadnienie
Sposób zakończenia używania kas online w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy kas w zasadzie nie różni się zasad obowiązujących przy likwidacji kas z papierowym lub elektronicznym zapisem kopii. Zasady te zostały określone w § 31 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 roku w sprawie kas rejestrujących.
W przypadku zakończenia używania kas online z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:
- wystawia raport fiskalny dobowy;
- niezwłocznie po automatycznym przejściu kasy w tryb tylko do odczytu albo po zapewnieniu, przy pomocy serwisanta, przejścia kasy w tryb tylko do odczytu dokonuje, przy pomocy serwisanta, odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego lub łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego oraz sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;
- składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym lub łącznym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
- sporządza i składa z w/w dokumentami, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego, wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.
W przypadku zakończenia używania kas on-line podatnik zapewnia odczyt i zapis danych z pamięci chronionej na zewnętrzny nośnik danych. Po zakończeniu przez kasę on-line pracy w trybie fiskalnym, podatnik nie może prowadzić ewidencji przy użyciu tej kasy (§ 31 ust. 2 i § 33 rozporządzenia).
Z art 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia pr...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.