Prowadzę od dnia 1 czerwca 2019 roku usługi kosmetyczne stosując mobilną kasę on-line. W związku z trudnościami z połączeniem z Internetem u klientów, którym świadczę usługi zastanawiam się jakie mogę podjąć kroki aby nie narazić się na kontrolę ze strony urzędu skarbowego i zmienić harmonogram połączeń kasy umożliwiając jej prawidłowe działanie. Jak ten problem można rozwiązać w świetle nowych przepisów dotyczących kas fiskalnych?
Odpowiedź
W przypadku pojawienia się problemów związanych z prawidłowością połączenia dotyczącego przesyłania danych do Centralnego Repozytorium Kas, Czytelniczka w pierwszej kolejności powinna nawiązać kontakt z serwisem kas, który może zmienić użytkowane połączenie. W sytuacji niepowodzenia związanego
z interwencją serwisu skutkującego dalszym trwałym brakiem tego połączenia należy zwrócić się z wnioskiem do naczelnika urzędu skarbowego o wyrażenie zgody na przesyłanie danych z kasy do Centralnego Repozytorium Kas w ustalonych odstępach czasowych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani zapewnić połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas.
Połączenie z CRK odbywa się przez sieć telekomunikacyjną (Internet) za pomocą dowolnie wybranego przez podatnika połączenia (GSM, LAN, Wi-Fi) i to właśnie po stronie podatnika leży zapewnienie stałego i bezpiecznego łącza, za pomocą którego będzie się odbywała transmisja danych. Pomoc w prawidłowym nawiązaniu połączenia z CRK zapewnia serwisant podczas procesu instalacji i fiskalizacji kasy. Czytelniczka może w późniejszym terminie zmienić użytkowane połączenie, wymagana jest jednak jego odpowiednia konfiguracja do zapewnienia prawidłowej i stałej łączności z CRK.
Natomiast z ust. 3ab tego artykułu wynika, iż w przypadku gdy z przyczyn niezależnych od podatnika nie jest możliwe zapewnienie w/w połączenia:
- czasowo – podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i zapewnić to połączenie niezwłocznie po ustaniu tych przyczyn,
- trwale – podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i za zgodą naczelnika urzędu skarbowego zapewnić to połączenie w ustalonych z naczelnikiem urzędu skarbowego odstępach czasowych.
Jak wynika z § 13 ust. 1 rozporządzenia z dnia 29 kwietnia 2019r. w sprawie kas rejestrujących przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji przy użyciu kas on-line podatnik, przy pomocy serwisanta, dokonuje fiskalizacji, zapewniając połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą on-line a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3 ustawy.
Po uruchomieniu trybu fiskalnego podatnik, jest obowiązany zapewnić połączenie...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.