Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

NABYCIE TOWARÓW I USŁUG W KRAJU

1 lutego 2018

Zniszczenie zepsutych towarów a konieczność korekty odliczonego podatku naliczonego

0 904

Prawie w każdej firmie handlowej zdarza się, że jakieś towary handlowe zostają: przeterminowane lub zepsute, zniszczone. Właściciel uznał że jest to normalna rzecz i nie obciąża pracowników za powstałe w ten sposób straty jeśli nie przekroczą 5% całej sprzedaży. Każdorazowo jest sporządzany protokół zniszczenia, wyrzucenia tego co nie nadaje się do dalszej sprzedaży. Czy jeśli wartość zniszczonych towarów mieści się w normie to firma ma prawo do odliczenia podatku VAT od tych towarów? Jeśli tak to jak prawidłowo wykazać to w deklaracji VAT. Jeśli jest możliwość odliczenia to czy ustawa w jakiś sposób określa maksymalną normę zniszczenia takich towarów? Co w sytuacji przekroczenia normy czy wtedy spółka ma prawo do odliczenia VAT? 

ODPOWIEDŹ

Co do zasady, podatnicy nie mają obowiązku dokonywania korekty odliczonego podatku naliczonego, w przypadku zniszczenia lub utraty towarów zakupionych dla celów prowadzonej działalności, jeśli zniszczenie lub strata nastąpiły z przyczyn niezawinionych przez podatnika i zdarzenie to zostało należycie udokumentowane.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4,

W przedstawionym w pytaniu stanie faktycznym Czytelnik dokonał zakupów celem dalszej odsprzedaży w ramach prowadzonej działalności. Zatem nie budzi wątpliwości fakt powiązania zakupu towarów z działalnością opodatkowaną. Jednakże z uwagi na przeterminowanie, zepsucie lub zniszczenie produkty te nie zostały wykorzystane do dalszej działalności.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie regulują powstania obowiązku korekty podatku naliczonego z tytułu zniszczenia lub przeterminowania towaru.

Odnieść się należy zatem do prawa wspólnotowego. I tak przepis art. 185 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej stanowi, że:

  1. Korekta jest dokonywana w szczególności, w przypadku gdy po złożeniu deklaracji VAT nastąpi zmiana czynników uwzględnianych przy określaniu kwoty odliczenia, na przykład w przypadku anulowania zakupów lub uzyskania obniżek ceny.

  2. W drodze odstępstwa od ust. 1, korekta nie jest dokonywana w przypadkach transakcji w całości...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.