Zawarliśmy z naszym kontrahentem (polskim podatnikiem VAT) umowę, zgodnie z którą w razie nieodebrania towaru w terminie 10 dni od dnia jego przygotowania do odbioru kontrahent zobowiązuje się do pokrycia kosztów magazynowania. W czerwcu otrzymaliśmy zwrot takich kosztów magazynowania. Czy mamy obowiązek opodatkowania VAT otrzymanej kwoty i wystawienia faktury czy też możemy potraktować otrzymaną kwotę jako odszkodowanie?
ODPOWIEDŹ
Tak, mają Państwo obowiązek opodatkowania VAT tej transakcji i wystawienia faktury VAT.
UZASADNIENIE
W przedstawionej przez Państwa sytuacji należy przeanalizować przepisy ustawy o podatku od towarów i usług dotyczące zakresu opodatkowania tym podatkiem. Zgodnie z dyspozycją art.5 ust.1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Według art.8 ust.1 pkt 2 ustawy za świadczenie usług uważa się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art.7 ustawy, w tym również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Natomiast zgodnie z art.2 pkt 22 ustawy o VAT, za sprzedaż uważa się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega czynność w sytuacji, gdy istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia. Z zadanego pytania wynika, że – zgodnie z postanowieniami umowy – jeśli Państwa kontrahent nie odbierze towaru w określonym terminie to ponosi koszty jego magazynowania. Za magazynowanie nieodebranego w terminie towaru Państwa firma otrzymuje rekompensatę, która obejmuje poniesione koszty magazynowania.
Przepisy podatkowe nie zawierają definicji odszkodowania, zatem w tym zakresie należy posiłkować się przepisami prawa cywilnego. Naprawienie szkody obejmuje straty, które poszkodowany poniósł, oraz korzyści, które mógłby osiągnąć, gdyby...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.