Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

AKTUALNOŚCI , ROZLICZENIA VAT

8 lutego 2021

Zwrot kosztów związanych z wadami dostarczonych towarów

0 1043

Kwota z tytułu kosztów związanych z wadami dostarczonych produktów, którą Podatnik zostaje obciążony przez klientów zagranicznych ma charakter odszkodowawczy i pozostaje poza zakresem VAT.

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 18 stycznia 2021 roku, nr 0114-KDIP1-2.4012.495.2020.1.RD.

Sytuacja Podatnika

Podatnik jest producentem i dostawcą podzespołów z blach do urządzeń, przyrządów, środków transportu i maszyn. Na zlecenie klientów doradza, projektuje i wykonuje dla nich projektowane na indywidualne zlecenia podzespoły. Klientami są głównie firmy przemysłowe.

Zdarza się w przypadku niektórych produktów, że pomimo ściśle zdefiniowanych procesów, znacznej automatyzacji produkcji i wewnętrznej kontroli jakości dochodzi do niezgodności produktów końcowych z zamówieniem, w efekcie czego klient kwestionuje dostawę w tej części. W przypadku reklamacji jakościowych produkty takie są poprawiane albo wytwarzane na nowo bądź klient rezygnuje z nich, anulując zamówienie. Zdarza się, że klient obciąża Podatnika pewnymi kwotami związanymi z reklamacją, które obejmują: a) koszty administracyjne po stronie klienta, zwykle naliczane w formie ryczałtu (np. 200 EUR) z uwagi na nieprawidłowości w dostawie, które to koszty mają pokryć wydatki dotyczące pracy administracyjnej personelu klienta zaangażowanego w proces reklamacyjny, b) koszty przestoju procesów produkcyjnych u klienta, c) koszty odesłania wadliwych produktów.

Podatnik uzgadnia często z klientem, że ten podejmie określone działania dotyczące wadliwej partii produktów, a Podatnik pokryje koszty tych działań, bez odsyłania dotkniętych wadą produktów. Działaniami tymi są przeważnie: d) sortowanie produktów, tj. oddzielenie produktów wadliwych od prawidłowych, co niesie za sobą koszty w szczególności w przypadku drobnych detali - klient mógłby w takim przypadku odesłać do zakładu produkcyjnego Wnioskodawcy całą partię produktów, bez ich sortowania, e) koszt naprawy wadliwych produktów na miejscu u klienta bądź przez zatrudnionego przez niego podwykonawcę (np. ponowne malowanie porysowanych powierzchni), f) zezłomowanie.

 

Stanowisko Dyrektora

W świetle art. 2 pkt 9 ustawy o VAT, świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, stanowi impor...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.