Podczas przeprowadzonej inwentaryzacji środków trwałych okazało się, iż z jednej strony brakuje kilku środków trwałych a z drugiej ujawniono kilka pozycji, których nie było do tej pory w rejestrze środków trwałych. W jaki sposób ująć księgowo braki i ujawnienia? Czy można jedno z drugim skompensować?
Postawione przez czytelnika pytanie jest dość złożone, w związku z czym, należy rozpatrzyć kilka wariantów sytuacyjnych. W pierwszej kolejności, w przypadku stwierdzenia niedoborów i nadwyżek w wyniku przeprowadzonej inwentaryzacji środków trwałych, należy dokonać odpowiednich księgowań na kontach środków trwałych i drugostronnie na koncie „Rozliczenie nadwyżek i niedoborów” a następnie wyjaśnić powody powstania różnic.
Niedobór
I tak w przypadku niedoborów w pierwszej kolejności dokonujemy wyksięgowania środka trwałego, przykładowo w następujący sposób:
- Ma Środek trwały (wartość bru...