Spółka prowadzi sklep internetowy. Jak mamy ewidencjonować 100% wpłatę (zaliczkę) na dostawę jeśli jeszcze nie mamy towaru na magazynie (bo zostanie dopiero sprowadzony). A jak to wygląda podatkowo i księgowo gdy np. klient wpłaci zaliczkę pod koniec października, a my wyślemy mu towar w listopadzie?
Odpowiadając na postawione pytanie w pierwszej kolejności rozważone zostaną konsekwencje podatkowe w podatku VAT i dochodowym (CIT lub PIT), w przypadku wpłaty zaliczki na dostawę, która ma miejsce w kolejnym okresie rozliczeniowym (np. miesiącu). A na końcu przedstawione zostanie ujęcie bilansowe.
Podatek VAT
Otóż zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług „jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części”. Oznacza to, iż w przypadku otrzymania zaliczki w październiku, obowiązek podatkowy powstanie w tym miesiącu (tj. podatnik wykaże podatek należny za miesiąc październik lub ewentualnie czwarty kwartał).
Podatek dochodowy
Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 14 ust 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przychodów nie zalicza się „pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.