Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Na łamach naszego pisma informowaliśmy Państwa o wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej odnośnie braku prawa do odliczenia całości podatku naliczonego z faktur otrzymywanych od agencji marketingowych za zarządzanie programami lojalnościowymi. Nie było wtedy jeszcze wiadomo, jakie przełożenie ten wyrok będzie miał na polskie orzecznictwo. Pod koniec ubiegłego i na początku tego roku pojawiły się wyroki sądów administracyjnych, z których można już odczytać pewną linię orzeczniczą.

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości

Przypomnijmy, że Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczył połączonych spraw C-53/09 i C-55/09 i został wydany 7 października 2010 roku. Trybunał orzekł w nim między innymi, że spółka, która nabyła od zewnętrznego podmiotu usługę kompleksowego zarządzania programem lojalnościowym, nie ma prawa do odliczenia VAT od tej części wartości usługi, która dotyczy prezentów lojalnościowych dostarczanych przez ten podmiot uczestnikom programu. Trybunał uznał, że płatność dokonywana przez spółkę na rzecz podmiotu zarządzającego programem należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem na rzecz spółki. Konsekwencją dokonania takiego podziału jest to, że spółka, która otrzymuje od podmiotu zarządzającego programem fakturę za takie świadczenie, ma prawo do odliczenia tej części podatku naliczonego z faktury, która dotyczy ściśle usług zarządzania programem, a nie ma prawa do odliczenia podatku w tej części, która dotyczy towarów wydawanych uczestnikom programu.

Przykład

Spółka X zleciła Agencji Marketingowej kompleksowe przeprowadzenie programu lojalnościowego, który polegał na tym, że klienci Spółki, kupujący jej produkty w autoryzowanych sklepach, zbierali punkty, które potem mogli wymieniać na nagrody. Zadaniem Agencji Marketingowej było całkowite zorganizowanie akcji – od przygotowania jej koncepcji, poprzez organizację (w tym utworzenie i dostarczenie do sklepów katalogów nagród i kart, na których klienci mogli zbierać punkty), aż po wydanie nagród uczestnikom i ewentualne rozliczenie podatku dochodowego od tych nagród. Po zakończeniu programu Agencja wystawiła Spółce fakturę za organizację programu lojalnościowego na wartość netto 150 000 zł, VAT 34 500 zł, brutto 184 500 zł. Z przedłożonej Spółce specyfikacji kosztów wynika, że w wartości usługi zawarta została wartość towarów przekazanych uczestnikom w wysokości 90 000 zł netto. Jeżeli Spółka miałaby zastosować się do opisanego orzeczenia TSUE, nie powinna odliczać VAT od tej części ceny, która dotyczyła przekazanych towarów (90 000 zł netto), a miałaby prawo do odliczenia podatku od kwoty 60 000 zł netto, stanowiącej wartość pozostałych świadczeń wynikających z umowy.

Należy jednak zauważyć, że w przedstawionym wyroku Trybunał Sprawiedliwości analizował konkretną sprawę i konkretny stan faktyczny. Sądy krajowe mogą zatem w innych sprawach orzekać w sposób odmienny, uznając, że usługa podmiotu obsługującego program lojalnościowy jest usługą kompleksową i nie ma podstaw do dokonania jej podziału.

Wyroki polskich sądów

Wyrok TSUE dotyczył sytuacji, gdy przedmiotem świadczenia była obsługa programu lojalnościowego, jednakże od pewnego czasu organa podatkowe wydają interpretacje ograniczające prawo do odliczenia podatku również w odniesieniu do innych usług marketingowych, w ramach których nieodpłatnie wydawane są towary. Wojewódzkie sądy administracyjne zdają się jednak nie podzielać tej restrykcyjnej linii interpretacyjnej i odmiennie od Trybunału i Ministerstwa Finansów oceniają charakter wydatków związanych z organizacją kompleksowych akcji marketingowych. Przykładami wyroków korzystnych dla podatników (przyznających podatnikom prawo do odliczenia całości podatku naliczonego z faktur za organizację akcji, w ramach których wydawane były nieodpłatnie towary) są: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 8 października 2012 roku o sygn....

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.