ODPOWIEDŹ
W przypadku usług najmu o momencie powstania obowiązku podatkowego decyduje dzień wystawienia faktury, a w przypadku jej braku, dzień w którym upływa termin płatności. Faktura powinna być wystawiona najpóźniej z upływem terminu płatności. Otrzymanie zaliczki nie rodzi powstania obowiązku podatkowego, nie ma zatem obowiązku jej dokumentowania, a tym samym ewidencjonowania na kasie rejestrującej.
UZASADNIENIE
Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 19a ust 1. ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi.
Ustawodawca ustalił jednak szczególny moment powstania obowiązku podatkowego dla usług najmu. Zgodnie bowiem z art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b cytowanej ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury z tytułu świadczenia m.in. usług najmu, a jeżeli podatnik nie wystawi faktury lub wystawi ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą upływu terminu jej wystawienia (art. 19a ust. 7 ustawy). Faktura taka zgodnie z art. 106i ust.3 pkt 4 ustawy powinna być wystawiona najpóźniej z upływem terminu płatności.
Zatem, jeżeli wystawiacie Państwo fakturę przed 15-tym dniem miesiąca, to obowiązek podatkowy powstaje w dniu jej wystawienia. W przypadku, gdy faktura wystawiona jest 15 dnia miesiąca ( lub później, co nie powinno się zdarzyć) obowiązek podatkowy powstaje tego właśnie dnia.
W myśl natomiast art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności m.in.: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.
Zatem otrzymanie przed wykonaniem usług najmu całości lub części zapłaty nie powoduje powstania obowiązku podatkowego. Skoro otrzymanie zaliczki nie rodzi powstania obowiązku podatkowego, to nie ma obowiązku jej dokumentowania, a tym samym Czytelnik nie musi jej ewidencjonować na kasie rejestrującej.
Usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, za które zapłata następuje w całości za pośrednictwem poczty, banku, lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku z poz. 38 załącznika.
W sytuacji więc, gdy płatności za wynajem w całości następują przelewem, a z ewidencji i dowodów zapłaty wynika jakich czynności dotyczą uczelnia nie ma obowiązku ewidencjonowania takiej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.
Halina Lisowska
Podstawa prawna: art. 19a ust. 1, ust. 5 pkt 4 lit. b, ust. 8, i art. 106i ust.3 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących