Odczyt kasy rezerwowej

KASY REJESTRUJĄCE

Czy konieczne jest dokonanie odczytu rezerwowej kasy fiskalnej przy likwidacji działalności w przypadku, gdy kasa ta nie była ani razu użytkowana?

ODPOWIEDŹ

Tak, kasy rezerwowe podlegają takim samym obowiązkom i prawom jak stosowane przez podatnika kasy podstawowe w tym również obowiązkowi dokonania odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy bez względu na jej wynik liczbowy.

UZASADNIENIE

W związku z zapisem § 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik:

  • wykonuje raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny),

  • składa w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w  trybie fiskalnym wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o  dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, którego wzór stanowi załącznik nr  3 do rozporządzenia,

  • składa wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego,

  • dokonuje przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy.

Odczyt ten jest zakończony protokołem z czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy sporządzonym przez pracownika urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem §27. Raport stanowi załącznik do protokołu. Wzór protokołu stanowi załącznik nr  4 do rozporządzenia (§ 15   ust. 2 rozporządzenia).

Podatnik stosujący kasy korzysta wyłącznie z  serwisu prowadzonego przez podmiot prowadzący serwis główny lub podmiot prowadzący serwis kas (§ 14 ust. 2 rozporządzenia).

Zasadniczą funkcją, którą wypełnia kasa rejestrująca jest odzwierciedlenie rzeczywistego przebiegu realizowanych transakcji, zatem niezwykle ważne zarówno dla podatnika jak i organów skarbowych jest to, aby jej praca przebiegała prawidłowo a wyniki tej pracy miały odzwierciedlenie w wykonywanych obowiązkowo przez podatnika i uprawniony serwis kas wydrukach - m.in. w raporcie rozliczeniowym dotyczącym całego okresu pracy wspomnianej kasy.

Jak wynika z powyżej cytowanych przepisów procedura postępowania w przypadku zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym jest jednakowa dla wszystkich stosowanych przez podatnika do ewidencji obrotu i kwot podatku należnego kas rejestrujących i nie zostały przez ustawodawcę wyłączone z tego obowiązku rezerwowe kasy fiskalne.

W wyniku spisania protokołu z odczytu pamięci fiskalnej kasy zostanie udokumentowany fakt na podstawie sporządzonego raportu rozliczeniowego, iż na kasie rezerwowej nie zarejestrowano żadnej transakcji – sprzedaż opodatkowana i podatek należny wyniesie „0”. Po dopełnieniu tych formalności naczelnik urzędu skarbowego dokona wykreślenia jej z Centralnej Ewidencji Kas Rejestrujących (CEKR).

Podsumowując, w opisywanej sytuacji należy zachować obowiązkowy 7-dniowy termin (od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym, którym w tym przypadku będzie dzień likwidacji działalności gospodarczej) złożenia wniosku, do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy rezerwowej w wyniku którego zostanie ustalony z udziałem serwisanta i w obecności pracownika urzędu skarbowego niezwłoczny termin dokonania tego odczytu.

Anna Kassian

Podstawa prawna: § 14 ust. 2 i § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013r. w  sprawie kas rejestrujących.

Przypisy