Cytowany przepis wyróżnia dwa zdarzenia, tj. wyłączenie podatnika z kategorii dużych podatników oraz związaną z tym wyłączeniem zmianę właściwości naczelnika urzędu skarbowego z naczelnika właściwego wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników. Uwzględniając treść w/w przepisy należy uznać, że wyłączenie z kategorii dużych podatników nie następuje w roku podatkowym, w którym podatnik przestał spełniać przesłanki z art. 5 ust. 9b, ale dopiero po upływie dwóch kolejnych lat podatkowych, w których do niej nie należał.
Wyłączenie z kategorii tzw. dużych podatników nie jest uzależnione od tego na jakiej podstawie nastąpiło przyporządkowanie podatnika do tej kategorii. Ustawodawca odsyła do art. 5 ust. 9b, nie zaś do poszczególnych punktów lub liter tego przepisu. Należy zatem stwierdzić, iż w przypadku podatnika dla którego właściwym jest naczelnik wyspecjalizowanego urzędu skarbowego np. w 2008 r. zostanie wyłączony z kategorii podatników, o których mowa w art. 5 ust, 9b ustawy o urzędach i izbach skarbowych ze względu np. na zbycie przez rezydenta udziałów w podmiocie zagranicznym lub zbycie przez nierezydenta udziałów w podmiocie krajowym na rzecz rezydenta, wówczas w takiej sytuacji zmiana właściwości miejscowej organu podatkowego może nastąpić począwszy od dnia 1 stycznia 2012 roku.
W analogiczny sposób obliczamy termin wyłączenia z kategorii tzw. dużych podatników, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, które nie spełniają kryterium dochodowego wskazanego w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a ustawy o izbach i urzędach skarbowych, tj. nie osiągnęły w ostatnim roku podatkowym przychodu netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego.
Magdalena Misiak