Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

DOSTAWA TOWARÓW W KRAJU , ROZLICZENIA VAT

30 października 2018

Rozliczenie faktury wystawionej przed otrzymaniem zaliczki

0 1561

Wystawiłam fakturę zaliczkową przed faktycznym otrzymaniem pieniędzy. Czy VAT z jednej faktury zaliczkowej wystawionej przed otrzymaniem zaliczki można rozliczyć w dwóch miesiącach? Fa zaliczkowa wystawiona na poczet zakupu naszych wyrobów, które będą wyprodukowane za 3-4 miesiące. Klient część zaliczki zapłacił w wrześniu, a pozostałą część w październiku. Czy dopuszczalne jest częściowe rozliczenie zaliczki w miesiącach faktycznie otrzymanej zapłaty, czy należy wystawić korektę na część której nie otrzymaliśmy we wrześniu i wystawienie w październiku fa zaliczkowej na kwotę zaliczki otrzymanej w październiku? Czy w plikach jpk będzie ok jeśli ten sam nr faktury będzie w 09 i 10/2018 w częściach w jakich powstał obowiązek podatkowy od wpłaconej zaliczki?

ODPOWIEDŹ

W związku z otrzymaniem zaliczek na poczet zakupu towarów we wrześniu i październiku Czytelnik ma obowiązek wystawić dwie odrębne faktury.

Nie może istnieć więcej niż jedna faktura oznaczona tym samym numerem.

UZASADNIENIE

Faktura zaliczkowa jest jedną z form udokumentowania dostawy towarów bądź świadczenia usług zanim dana czynność zostanie wykonana.

W myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

W związku z otrzymaniem zaliczki podatnik, co do zasady, ma obowiązek wystawienia fakturę w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu otrzymania zaliczki, nie wcześniej jednak, niż 30 dnia przed otrzymaniem zaliczki.

Ustawodawca wskazał w ustawie wyjątek, kiedy to mimo otrzymania zaliczki obowiązek podatkowy nie powstanie. Dotyczy to świadczenia m.in. następujących usług:

  1. najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze,

  2. ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia,

  3. stałej obsługi prawnej i biurowej.

W sytuacji wskazanej w pytaniu, Czytelnik powinien wystawić dwie odrębne faktury dokumentujące otrzymane zaliczki – jedną fakturę na kwotę otrzymaną we wrześniu, drugą dokumentującą kwotę otrzymaną w październiku. Przy czym należy pamiętać, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, kwoty te powinny być wykazane w deklaracji za wrzesień i październik, czyli w miesiącach kiedy powstał obowiązek podatkowy, tj. z chwilą otrzymania zaliczek. Samo wystawienie faktury przed otrzymaniem zaliczki nie powoduje żadnych konsekwencji na gruncie podatku VAT. Nie można także wystawić dwóch faktur z tym samym...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.