Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

DOSTAWA TOWARÓW W KRAJU , NABYCIE TOWARÓW I USŁUG W KRAJU

1 stycznia 2017

Rozliczenie VAT należnego od przekazanych towarów reklamowych

0 824

Firma zakupuje koszulki z logo firmy, pendrive o wartości każdej sztuki powyżej 10 zł - czasem jest to nawet po 1.000 sztuk każdego produktu. Kiedyś od razu w momencie dostawy towaru do firmy odliczałam VAT i odprowadzałam należny. Dowiedziałam się, że powinnam należny naliczyć dopiero w momencie wydania tych gadżetów (np. na targi). Nie wprowadzamy ich na magazyn, często trafiają wprost do działów reklamy i marketingu, a wydanie potencjalnym klientom następuje w trakcie roku. Wrzucam w koszty całość w momencie otrzymania dostawy; czy tak jest ok i czy mogę od razu odliczyć VAT i należny wykazać w deklaracji?

ODPOWIEDŹ

W opisanym przypadku należny VAT winien być rozliczony w momencie dostawy - wydania gadżetów na targi bądź wprowadzenia do działu reklamy i marketingu celem bezpośredniego przekazania klientom.

Ponieważ przedstawione wydatki związane z promocją/reklamą można zaliczyć do kosztów pośrednich związanych z osiąganiem przychodów, to koszty te mogą być potrącone w dniu ich poniesienia.

UZASADNIENIE

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi prowadzącemu działalność gospodarczą, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy).

Towary przekazywane jako gratisy (nabywane jako towary reklamowe) pozostają w pośrednim związku z działalnością opodatkowaną Firmy, zatem odliczenie podatku naliczonego jest uzasadnione. Firma nabywając takie towary czyni to zasadniczo z zamiarem przekazania takich towarów nieodpłatnie (gratisy) i jest to uzasadnione zwyczajami panującymi w obrocie gospodarczym i przyczynia się do pozytywnego postrzegania firmy przez jej klientów. Stanowi realizację typowej na rynku strategii marketingowej. Zatem także w przypadku dostawy takich towarów nieodpłatnie (gratisy), zachowany zostaje związek zakupu tych towarów z działalnością opodatkowaną (związek pośredni).

W opisanym przypadku mamy do czynienia z przekazywaniem prezentów reklamowych powyżej 10 zł oraz prawdopodobnie brakiem prowadzenia ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, które te prezenty otrzymały.

Jak wynika z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem VAT podlega przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. Przepis ten jednak nie ma zastosowania do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy prezenty o małej wartości, to przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

• o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,

• których przekazania nie ujęto w ww. ewidencji, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Jeżeli zatem w ramach akcji promocyjnej/reklamowej Czytelnik wyda jednej osobie towar o jednostkowej cenie nabycia/koszcie wytworzenia powyżej 10 zł (gdy nie prowadzi ewidencji), wówczas wydanie tego towaru podlega opodatkowaniu w sytuacji, gdy przysługiwało prawo do odliczenia VAT przy nabyciu.

W zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wydania towarów reklamowych, jak wynika z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów. Zatem jeżeli Czytelnik ma ustalone zasady przekazywania gadżetów tzn. istnieje instruk...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.