Czy ubieganie się o rozłożenie zobowiązania w VAT na raty na podstawie art.67b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa skutkuje otrzymaniem tzw. pomocy de minimis? Jakie informacje należy podać ubiegając się o taką pomoc?
ODPOWIEDŹ
Zasady udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych uregulowane zostały w art.67a oraz art.67b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa. W art.67a Ordynacji ustawodawca zawarł zapis, iż organ podatkowy na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art.67b, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym ma możliwość:
• odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia zapłaty podatku na raty,
• odroczenia lub rozłożenia na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetkami określonymi w decyzji, o której mowa w art. 53a Ordynacji podatkowej,
• umorzenia w całości lub w części zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej.
Dodatkowo w art.67b ustawy Ordynacja podatkowa ustawodawca postanowił, iż organ podatkowy, na wniosek podatnika prowadzącego działalność gospodarczą może udzielić ulg w spłacie zobowiązań podatkowych określonych w art.67a mających następujący charakter:
• nie stanowiących pomocy publicznej,
• stanowiących pomoc de minimis w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis,
• stanowiących pomoc publiczną (w tym między innymi na szkolenia, zatrudnienie, rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, restrukturyzację, ochronę środowiska, prace badawczo- rozwojowe, regionalną).
Zatem należy zauważyć, iż powołany przepis art.67b reguluje trzy tryby udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. Pierwszy z nich, przewidziany w art.67b §1, dotyczy trybu udzielania ulg, który nie stanowi pomocy publicznej. Ich udzielanie odbywa się wyłącznie w oparciu o przepisy prawa krajowego i ogólne przesłanki przyznawania ulg, tj „ważny interes podatnika” lub „interes publiczny”.
Drugi tryb, przewidziany w art.67b §2, odbywa się na zasadach przewidzianych przy udzielaniu tzw. pomocy de minimis, które zostały określone w Rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 roku w sprawie stosowania art.87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis. Na mocy zapisów wynikających z Rozporządzenia Komisja Europejska uznała, iż wsparcie przedsiębiorców, w określonych granicach (ograniczonych kwotowo) nie będzie spełniać przesłanek wynikających z art.107 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE C 83/47 z dnia 30.03.2010r), który stanowi iż wszelka pomoc przyznawana przez Państwo Członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, jest niezgodna z rynkiem wewnętrznym w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi. Pomoc de minimis jest zatem szczególną formą wsparcia udzielonego przez państwo przedsiębiorcom: jest to pomoc, która będąc pomocą publiczną nie powoduje naruszenia konkurencji na rynku.
Należy zauważyć, iż zapisy Traktatu o funkcj...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.