Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

DOSTAWA TOWARÓW W KRAJU , AKTUALNOŚCI

2 marca 2015

Sprzedaż za 1 zł a prawo do odliczenia VAT

0 990

Nasza spółka korzysta z usług agencji marketingowej, która organizuje dla nas programy lojalnościowe. Po wyroku TSUE w sprawie Baxi Group przestaliśmy odliczać VAT od tej części usługi, która odpowiada wartości wydanych nagród. Czy gdybyśmy sprzedawali te nagrody klientom po złotówce, moglibyśmy odliczyć VAT?

ODPOWIEDŹ

Jedną z podstawowych zasad podatku od towarów i usług jest jego neutralność. Zasada te jest realizowana poprzez prawo do odliczenia podatku naliczonego tak, że podatek ten nie obciąża przedsiębiorcy, a jedynie ostatecznego konsumenta. W polskiej ustawie o podatku od towarów i usług zasada ta jest wyrażona w art.86 ust.1, zgodnie z którym podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W prawie wspólnotowym zasada ta zawarta została w art.168 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 roku w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Z przytoczonych powyżej zasad wynikałoby, że macie Państwo prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług agencji marketingowej, która organizuje dla Państwa program lojalnościowy, jeżeli tylko usługa ta służy Państwa sprzedaży opodatkowanej. Jednakże, jak Państwo słusznie zauważyli, 7 października 2010 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawach połączonych C-53/09 i C-55/09 Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs przeciwko Loyalty Management UK Ltd i Baxi Group Ltd. Z wyroku tego wynika, że podmioty, które nabywają od spółki reklamowo–marketingowej kompleksowe usługi zarządzania programem lojalnościowym, pozwalającym klientom przedsiębiorstwa zbierać punkty podczas dokonywania zakupów oraz wymieniać te punkty na nagrody, w taki sposób, że ta spółka wydaje uczestnikom programu nagrody, uiszczają w istocie tej spółce w części wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez spółkę reklamową na rzecz przedsiębiorcy. Konsekwencją tego było potwierdzenie stanowiska brytyjskich organów podatkowych, które odmówiły takim podmiotom prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia kompleksowej usługi zarządzania programem lojalnościowym, w części, która odpowiadała wartości nabywanych towarów.

Stanowisko organów podatkowych odnośnie tego, czy w przypadku korzystania z kompleksowej usługi organizacji programu lojalnościowego, obejmującej wydanie nagród uczestnikom programu, można odliczyć całość podatku czy tylko część, nieobejmującą wartości nagród w programie, nie jest jednolite, jednakże wiele składów sądów administracyjnych staje na stanowisku, że podatnicy nabywający takie kompleksowe usługi nie mają prawa do odliczenia tej części podatku od towarów i usług, która dotyczy nagród wydawanych uczestnikom programów lojalnościowych. Przykładem takiego wyroku jest orzeczenie o sygnaturze I FSK 1112/13 z 26 czerwca 2014 roku, w którym Naczelny Sąd Administracyjny uznał za prawidłowe stanowisko Ministra Finansów i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim odmawiające częściowo prawa do odliczenia VAT z faktury agencji marketingowej będącej organizatorem programu lojalnościowego. NSA uznał, że taka usługa nie jest w istocie usługą kompleksową, gdyż „usługa marketingowa oraz zakup i przekazanie osobom trzecim, w ramach prowadzonej akcji marketingowej, promocyjnej i reklamowej, nagród w postaci towarów lub usług o charakterze konsumpcyjnym nie były tak ściśle ze sobą związane, że obiektywnie tworzyły jedno niepodzielne świadczenie gospod...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.