Prowadzę działalność gospodarczą i jestem na podatkowej książce przychodów i rozchodów. W maju 2010 kupiłem część składową komputera, w czerwcu dokupiłem resztę, a na początku lipca złożyłem całość w jeden zestaw komputerowy. Pytanie, kiedy mogę rozpoznać wydatki na części za koszt podatkowy, albo czy muszę to połączyć w jedną wartość i amortyzować?
Z treści pytania postawionego przez czytelnika wynika, iż w okresie dwóch miesięcy dokonywał zakupów części
składowych w celu późniejszego złożenia ich w jeden środek trwały (przyjmujemy, iż przedmiotowy zestaw komputerowy
stanowi środek trwały w rozumieniu przepisów podatkowych). Tak więc opisane części stanowiły „środek trwały w budowie”
do momentu jego złożenia i przyjęcia do używania. Zgodnie z art. 22 a ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych (dalej: „ustawa o pit”), amortyzacji podlegają (…) stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub
wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2) maszyny, urządzenia i środki transportu,
3) inne przedmioty
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi”.
Za wartość początkową środków trwałych uważa się m.in. w razie odpłatnego nabycia - cenę ich nabycia, w razie
wytworzenia we własnym zakresie - koszt wytworzenia. Ponadto zgodnie z art. 22h ust 1 pkt 1 ustawy o pit odpisów
amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych (…)
począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono
do ewidencji (wykazu) (…) do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych
z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór (…).
Mając na uwadze powyższe przepisy, czytelnik powinien dokonać następujących czynności:
a) wprowadzić środek trwały do rejestru środków trwałych w miesiącu w którym zestaw ko...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.