Urząd celno-skarbowy wszczął u mnie kontrolę m.in. w zakresie VAT. Czy funkcjonariusze celno-skarbowi mogą zająć moje ruchomości?
Odpowiedź
Tak, jednakże zajęcie nie może trwać dłużej niż 96 godzin od momentu podpisania protokołu tymczasowego zajęcia ruchomości przez funkcjonariusza, który dokonuje tego zajęcia.
Warunkiem podstawowym do dokonania takiego zajęcia jest prowadzenie przez naczelnika urzędu skarbowego egzekucji na podstawie tytułów wykonawczych, wystawionych wobec Czytelnika, na ogólną kwotę należności głównej przekraczającą 10 tyś zł.
Jeżeli naczelnik urzędu skarbowego prowadzi egzekucję z majątku Czytelnika na podstawie tytułów wykonawczych na kwotę należności głównej powyżej 10 tyś. zł, to w trakcie 96 godzin naczelnik urzędu skarbowego będący organem egzekucyjnym musi wydać postanowienie o zatwierdzeniu w całości tymczasowego zajęcia ruchomości w egzekucji administracyjnej prowadzonej przez ten organ na podstawie tytułów wykonawczych wskazanych przez funkcjonariusza w protokole tymczasowego zajęcia ruchomości.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 54 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) kontroli celno-skarbowej podlega przestrzeganie m.in. przepisów:
- prawa podatkowego w rozumieniu art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej;
- prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów w obrocie między obszarem celnym Unii Europejskiej a państwami trzecimi, w szczególności przepisów dotyczących towarów objętych ograniczeniami lub zakazami;
- regulujących urządzanie i prowadzenie gier hazardowych, o których mowa w ustawie z dnia 19 listopada 2009 roku o grach hazardowych (Dz.U. z 2020 roku poz. 2094), a także zgodność tej działalności ze zgłoszeniem, udzieloną koncesją lub zezwoleniem oraz zatwierdzonym regulaminem;
3a) w zakresie posiadania automatów do gier hazardowych; - prawa dewizowego w zakresie ograniczeń i obowiązków określonych dla rezydentów i nierezydentów oraz warunków udzielonych na ich podstawie zezwoleń dewizowych, a także warunków wykonywania działalności kantorowej;
- o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
W trybie art. 62 ustawy o KAS wszczęcie kontroli celno-skarbowej następuje z urzędu, na podstawie upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej udzielonego kontrolującemu.
Datą wszczęcia kontroli celno-skarbowej jest dzień doręczenia kontrolowanemu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej.
Stosownie do art. 94y ustawy o KAS w celu zwiększenia efektywności egzekucji administracyjnej należności pieniężnych funkcjonariusz, w toku wykonywania kontroli celno-skarbowej, ma prawo do dokonania tymczasowego zajęcia ruchomości zobowiązanego, o którym mowa w art. 1a pkt 20 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2020 roku poz. 1427, z późn. zm.), w stosunku do którego organ egzekucyjny będący naczelnikiem urzędu skarbowego prowadzi egzekucję administracyjną na podstawie tytułów wykonawczych obejmujących należności pieniężne łącznie przekraczające 10.000 zł. Kwota tych należności pieniężnych nie obejmuje odsetek z tytułu ich niezapłacenia w terminie, kosztów upomnienia i kosztów egzekucyjnych.
Tymczasowemu zajęciu ruchomości podlegają ruchomości zobowiązanego znajdujące się zarówno w jego władaniu, jak i we władaniu innej osoby.
Tymczasowemu zajęciu ruchomości nie podlegają ruchomości o wartości znacznie przewyższającej kwotę potrzebną do zaspokojenia egzekwowanej należności pieniężnej.
Przepisy art. 37c ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji stosuje się odpowiednio. Oznacza to, że rozporządzenie rzeczą lub prawem majątkowym po ich zajęciu nie ma wpływu na dalszą egzekucję z tej rzeczy lub prawa majątkowego. Nabywca rzeczy lub prawa majątkowego może uczestniczyć w egzekucji z tej rzeczy lub prawa majątkowego na prawach zobowiązanego. Czynności egzekucyjne podjęte w ramach tej egzekucji są skuteczne wobec zobowiązanego i nabywcy rzeczy lub prawa majątkowego. Przepis ten stosuje się również do rozporządzenia rzeczą lub prawem majątkowym, którego skutek nastąpił po zajęciu tej rzeczy lub prawa majątkowego. Przepis ten nie uchybia przepisom o ochronie nabywców w dobrej wierze.
Obciążenie rzeczy lub prawa majątkowego przez zobowiązanego po ich zajęciu jest nieważne, a zabezpieczona wierzytelność nie korzysta z pierwszeństwa zaspokojenia przewidzianego dla należności pieniężnych zabezpieczonych zastawem lub hipoteką.
Niemniej tymczasowe zajęcie ruchomości polega na czasowym pozbawieniu zobowiązanego prawa do rozporządzania zajętą ruchomością. Jednakże, zastosowanie tej instytucji nie może trwać dłużej niż 96 godzin od chwili podpisania protokołu tymczasowego zajęcia ruchomości przez funkcjonariusza dokonującego tego zajęcia.
Zatem, tymczasowo zajęta ruchomość przez funkcjonariusza musi być wpisana do protokołu tymczasowego zajęcia ruchomości. Protokół tymczasowego zajęcia ruchomości jest doręczany zobowiązanemu i dozorcy. Na wniosek zobowiązanego, a także gdy funkcjonariusz uzna to za konieczne, może być przywołany świadek do obecności przy zajęciu. Tymczasowo zajętą ruchomość funkcjonariusz pozostawia pod dozorem zobowiązanego. Jednakże w przypadku gdy zajęta ruchomość nie może być pozostawiona w miejscu zajęcia, a nie ma innej osoby, której można by było oddać zajętą ruchomość pod dozór, zostaje ona wzięta pod dozór naczelnika urzędu celno-skarbowego, z upoważnienia którego funkcjonariusz dokonuje kontroli celno-skarbowej.
Niezwłocznie po dokonaniu tymczasowego zajęcia ruchomości funkcjonariusz dokonujący tymczasowego zajęcia ruchomości przekazuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej do organu egzekucyjnego urzędu skarbowego odwzorowanie cyfrowe protokołu tymczasowego zajęcia ruchomości, informacje dotyczące miejsca przechowywania tej ruchomości, imienia i nazwiska lub nazwy dozorcy oraz kosztów faktycznie poniesionych związanych z tymczasowym zajęciem ruchomości.
Stosownie do art. 96n ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w czasie trwania tymczasowego zajęcia ruchomości po otrzymaniu odwzorowania cyfrowego protokołu tymczasowego zajęcia ruchomości zgodnie z art. 94zd ustawy o KAS organ egzekucyjny urzędu skarbowego wydaje postanowienie o:
- zatwierdzeniu w całości tymczasowego zajęcia ruchomości w egzekucji administracyjnej prowadzonej przez ten org...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.