Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Tymczasowe zajęcie ruchomości przez funkcjonariusza w trakcie kontroli celno-skarbowej

Artykuły | 1 lutego 2022 | NR 122
0 923

Urząd celno-skarbowy wszczął u mnie kontrolę m.in. w zakresie VAT. Czy funkcjonariusze celno-skarbowi mogą zająć moje ruchomości?

Odpowiedź
Tak, jednakże zajęcie nie może trwać dłużej niż 96 godzin od momentu podpisania protokołu tymczasowego zajęcia ruchomości przez funkcjonariusza, który dokonuje tego zajęcia.
Warunkiem podstawowym do dokonania takiego zajęcia jest prowadzenie przez naczelnika urzędu skarbowego egzekucji na podstawie tytułów wykonawczych, wystawionych wobec Czytelnika, na ogólną kwotę należności głównej przekraczającą 10 tyś zł.
Jeżeli naczelnik urzędu skarbowego prowadzi egzekucję z majątku Czytelnika na podstawie tytułów wykonawczych na kwotę należności głównej powyżej 10 tyś. zł, to w trakcie 96 godzin naczelnik urzędu skarbowego będący organem egzekucyjnym musi wydać postanowienie o zatwierdzeniu w  całości tymczasowego zajęcia ruchomości w  egzekucji administracyjnej prowadzonej przez  ten organ na  podstawie tytułów wykonawczych wskazanych przez funkcjonariusza w  protokole tymczasowego zajęcia ruchomości.

Uzasadnienie
Zgodnie z art. 54 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) kontroli celno-skarbowej podlega przestrzeganie m.in. przepisów:

  1. prawa podatkowego w  rozumieniu art.  3 pkt  2 Ordynacji podatkowej;
  2. prawa celnego oraz  innych przepisów związanych z  przywozem i wywozem towarów w obrocie między obszarem celnym Unii Europejskiej a państwami trzecimi, w  szczególności przepisów dotyczących towarów objętych ograniczeniami lub zakazami;
  3. regulujących urządzanie i prowadzenie gier hazardowych, o których mowa w  ustawie z  dnia 19 listopada 2009 roku o  grach hazardowych (Dz.U. z 2020  roku poz. 2094), a także zgodność tej działalności ze zgłoszeniem, udzieloną koncesją lub zezwoleniem oraz  zatwierdzonym regulaminem;
    3a) w  zakresie posiadania automatów do  gier hazardowych;
  4. prawa dewizowego w  zakresie ograniczeń i  obowiązków określonych dla rezydentów i  nierezydentów oraz  warunków udzielonych na  ich podstawie zezwoleń dewizowych, a  także warunków wykonywania działalności kantorowej;
  5. o  przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz  finansowaniu terroryzmu.

W trybie art.  62 ustawy o KAS wszczęcie kontroli celno-skarbowej następuje z  urzędu, na  podstawie upoważnienia do  przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej udzielonego kontrolującemu.
Datą wszczęcia kontroli celno-skarbowej jest dzień doręczenia kontrolowanemu upoważnienia do  przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej.
Stosownie do art. 94y ustawy o KAS w celu zwiększenia efektywności egzekucji administracyjnej należności pieniężnych funkcjonariusz, w  toku wykonywania kontroli celno-skarbowej, ma prawo do  dokonania tymczasowego zajęcia ruchomości zobowiązanego, o  którym mowa w  art.  1a pkt 20 ustawy z  dnia 17 czerwca 1966  roku o  postępowaniu egzekucyjnym w  administracji (Dz.  U. z  2020  roku poz.  1427, z  późn.  zm.), w  stosunku do  którego organ egzekucyjny będący naczelnikiem urzędu skarbowego prowadzi egzekucję administracyjną na  podstawie tytułów wykonawczych obejmujących należności pieniężne łącznie przekraczające 10.000 zł. Kwota tych należności pieniężnych nie obejmuje odsetek z  tytułu ich niezapłacenia w  terminie, kosztów upomnienia i kosztów egzekucyjnych.
Tymczasowemu zajęciu ruchomości podlegają ruchomości zobowiązanego znajdujące się zarówno w  jego władaniu, jak i we władaniu innej osoby.
Tymczasowemu zajęciu ruchomości nie podlegają ruchomości o wartości znacznie przewyższającej kwotę potrzebną do  zaspokojenia egzekwowanej należności pieniężnej.
Przepisy art.  37c ustawy z  dnia 17 czerwca 1966  r. o  postępowaniu egzekucyjnym w  administracji stosuje się odpowiednio. Oznacza to, że rozporządzenie rzeczą lub prawem majątkowym po ich zajęciu nie ma wpływu na  dalszą egzekucję z  tej rzeczy lub prawa majątkowego. Nabywca rzeczy lub prawa majątkowego może uczestniczyć w  egzekucji z  tej rzeczy lub prawa majątkowego na  prawach zobowiązanego. Czynności egzekucyjne podjęte w  ramach tej egzekucji są skuteczne wobec zobowiązanego i nabywcy rzeczy lub prawa majątkowego. Przepis ten stosuje się również do  rozporządzenia rzeczą lub prawem majątkowym, którego skutek nastąpił po zajęciu tej rzeczy lub prawa majątkowego. Przepis ten nie uchybia przepisom o  ochronie nabywców w  dobrej wierze.
Obciążenie rzeczy lub prawa majątkowego przez  zobowiązanego po ich zajęciu jest nieważne, a zabezpieczona wierzytelność nie korzysta z  pierwszeństwa zaspokojenia przewidzianego dla należności pieniężnych zabezpieczonych zastawem lub hipoteką.
Niemniej tymczasowe zajęcie ruchomości polega na  czasowym pozbawieniu zobowiązanego prawa do  rozporządzania zajętą ruchomością. Jednakże, zastosowanie tej instytucji nie może trwać dłużej niż 96 godzin od chwili podpisania protokołu tymczasowego zajęcia ruchomości przez funkcjonariusza dokonującego tego zajęcia.
Zatem, tymczasowo zajęta ruchomość przez funkcjonariusza musi być wpisana do protokołu tymczasowego zajęcia ruchomości. Protokół tymczasowego zajęcia ruchomości jest doręczany zobowiązanemu i dozorcy. Na wniosek zobowiązanego, a także gdy funkcjonariusz uzna to za konieczne, może być przywołany świadek do obecności przy zajęciu. Tymczasowo zajętą ruchomość funkcjonariusz pozostawia pod dozorem zobowiązanego. Jednakże w  przypadku gdy zajęta ruchomość nie może być pozostawiona w  miejscu zajęcia, a nie ma innej osoby, której można by było oddać zajętą ruchomość pod dozór, zostaje ona wzięta pod dozór naczelnika urzędu celno-skarbowego, z  upoważnienia którego funkcjonariusz  dokonuje kontroli celno-skarbowej. 
Niezwłocznie po dokonaniu tymczasowego zajęcia ruchomości funkcjonariusz  dokonujący tymczasowego zajęcia ruchomości przekazuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej do  organu egzekucyjnego urzędu skarbowego odwzorowanie cyfrowe protokołu tymczasowego zajęcia ruchomości, informacje dotyczące miejsca przechowywania tej ruchomości, imienia i nazwiska lub nazwy dozorcy oraz  kosztów faktycznie poniesionych związanych z  tymczasowym zajęciem ruchomości.
Stosownie do art. 96n ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w czasie trwania tymczasowego zajęcia ruchomości po otrzymaniu odwzorowania cyfrowego protokołu tymczasowego zajęcia ruchomości zgodnie z  art.  94zd ustawy o  KAS organ egzekucyjny urzędu skarbowego wydaje postanowienie o:

  1. zatwierdzeniu w  całości tymczasowego zajęcia ruchomości w  egzekucji administracyjnej prowadzonej przez  ten org...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.