Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Firma na terenie swojej budowy chce umiejscowić baner reklamujący firmę architektoniczną, która projektowała budowaną nieruchomość. Za usługę będzie wystawiana co miesiąc faktura VAT. Jak nazwać taką usługę: wynajem powierzchni czy świadczenie usług reklamowych? Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w VAT od takiej usługi? Czy mogę wystawiać fakturę „z góry” (np. za maj dnia 1 maja)?

ODPOWIEDŹ

Umiejscowienie na terenie firmy baneru reklamującego jest usługą reklamową, z tytułu której obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia jej wykonania. Fakturę dokumentującą wykonanie tej usługi można wystawić ”z góry”, tj. pierwszego dnia danego miesiąca.

UZASADNIENIE

W opisanej w pytaniu sytuacji w pierwszej kolejności należy ustalić z jaką usługą mamy do czynienia: z usługą reklamową czy też usługą wynajmu powierzchni reklamowej. Przepisy podatkowe niestety nie zawierają powyższych definicji, należy zatem odnieść się do przepisów prawa cywilnego. Zgodnie z art.659 §1 ustawy kodeks cywilny przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. W świetle tego przepisu stosunek najmu powstaje na podstawie umowy i polega na tym, że najemca uzyskuje prawo do używania rzeczy stanowiącej cudzą własność w zamian za zapłatę czynszu. W przedmiocie charakteru usługi umieszczenia tablicy reklamowej wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej nr IPPP3/443-354/12-2/KC z dnia 27 czerwca 2012 roku, który uznał, że „usługa najmu powierzchni reklamowej nie może być utożsamiana z klasycznym wynajmem nieruchomości w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego. Istotą takiego świadczenia jest bowiem umożliwienie drugiej stronie - reklamodawcy, przekazywania określonych treści i informacji dotyczących towarów czy usług (ewentualnie marki przedsiębiorcy), którego celem nadrzędnym jest nakłonienie odbiorców reklamy, czyli potencjalnych klientów do ich nabycia. Ze względu na brak przesłanek charakterystycznych dla najmu należy przyjąć, że czynność udostępnienia powierzchni tablicy pod reklamę stanowi usługę o charakterze reklamowo-marketingowym”.

Z kolei z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (np. z wyroku z dnia 17 listopada 1993 roku w sprawie C-69/92) wynika, że „koncepcja reklamy ściśle pociąga za sobą rozpowszechnianie treści mających na celu informowanie konsumentów o istnieniu i cechach produktu lub usługi, z zamiarem zwiększenia sprzedaży. Wystarczy zatem, aby transakcja, taka jak sprzedaż nabywcy przez dostawcę, w ramach kampanii reklamowej, rzeczy ruchomych dystrybuowanych nieodpłatnie klientom lub sprzedawanych im po obniżonej cenie, bąd...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.