Utrata zapłaconej zaliczki – czy jest kosztem podatkowym?

KUP i NKUP

Spółka złożyła zamówienie na zakup materiałów (drewna) do produkcji stołów i krzeseł. Wraz z zamówieniem wpłacona została zaliczka w wysokości 50% wartości zamówienia. Dostawa miała nastąpić w terminie siedmiu dni od dnia złożenia zamówienia i wpłacenia zaliczki. Kontrahent nie wywiązał się z umowy, ponieważ nie mógł dostarczyć drewna o parametrach określonych w zamówieniu. Proponował inne drewno, ale o gorszych parametrach po niższej cenie. Nie zgodziliśmy się na tę propozycję. Pomimo kilkukrotnych wezwań do zwrotu zaliczki nie otrzymaliśmy jej. Kontrahent tłumaczył się trudną sytuacją ekonomiczną jego przedsiębiorstwa. Ponieważ zbliża się zakończenie roku podatkowego, czy w takiej sytuacji będziemy mogli wpłaconą zaliczkę ująć w kosztach podatkowych w celu rozliczenia się za ten rok podatkowy?

Odpowiedź

W wypadku straty powstałej w wyniku ewentualnej utraty zaliczki zapłaconej przez spółkę na poczet złożonego zamówienia zapłacona zaliczka nie będzie mogła być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ:

  • została wprost wymieniona w katalogu zawartym w art. 16 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, 
  • nie spełnia wszystkich przesłanek dla uznania poniesionego wydatku za koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ww. ustawy.

Uzasadnienie

Kosztami uzyskania przychodów, według art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (u.p.d.o.p.), są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Dokonując wykładni powyższego przepisu, zawierającego ogólną definicję kosztu uzyskania przychodu, należy wskazać, jakie warunki musi spełniać poniesiony koszt, aby mógł być uznany za koszt podatkowy. 

Pamiętaj!
Aby uznać poniesiony wydatek za koszt uzyskania przychodów, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

  • wydatek został poniesiony przez podatnika, czyli musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika;
  • musi zostać poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów;
  • powinien zostać poniesiony w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą;
  • poniesiony wydatek musi być wydatkiem definitywnym (rzeczywistym), czyli wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona;
  • powinien zostać odpowiednio udokumentowany;
  • poniesiony wydatek nie może znajdować się w katalogu kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.

Wymienione warunki muszą być spełnione łącznie, co oznacza, że niespełnienie chociażby jednego z nich wywoła skutek w postaci niezaliczenia poniesionego kosztu do kosztów uzyskania przychodów.
Dotyczy to w szczególności warunku opisanego w pkt 6, który – pomimo że wydatek może spełniać pozostałe warunki – spowoduje, że w przypadku gdy znajdować się on będzie w katalogu kosztów zawartym w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p., nie będzie można go zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów i pomniejszyć o jego wartość wysokości uzyskanego przychodu.
Wśród kosztów...

TA CZĘŚĆ SERWISU DOSTĘPNA JEST TYLKO DLA PRENUMERATORÓW.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do materiałów
Zaloguj się

Przypisy