Utrzymanie miejskich obiektów użyteczności publicznej a VAT

VAT naliczony i należny Finanse publiczne Przepisy prawne

Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z utrzymaniem miejskich obiektów użyteczności publicznej.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 2 września 2014 roku nr ILPP1/443-475/14-4/TK.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwróciła się Gmina, która z własnych środków poddała modernizacji toalety miejskie stanowiące jej własność. W związku z tym przygotowała zarządzenie w sprawie ustalenia wysokości opłaty za korzystanie z gminnych obiektów użyteczności publicznej – toalet miejskich, oraz regulamin pobierania opłat z wpłatomatów wrzutowych zainstalowanych w tych obiektach.

W przedmiotowych aktach prawa miejscowego została określona:

  • wysokość opłaty w złotych,

  • sposób jej pobierania, tj. wpłatomaty wrzutowe zainstalowane na drzwiach wejściowych toalet miejskich,

  • zasady wybierania gotówki z wpłatomatów wrzutowych, tj. zespół składający się z pracowników urzędu, na podstawie upoważnień będą wybierali dwa razy w tygodniu gotówkę,

  • dalszy sposób postępowania z gotówką tj. przeliczenie gotówki, sporządzenie protokołu, w którym określony będzie dochód z każdego wpłatomatu oddzielnie, oraz dokonanie wpłaty gotówki na rachunek bankowy Gminy.

Opłaty za korzystanie z przedmiotowych toalet stanowią dochód Gminy.

Również utrzymanie i eksploatacja tych obiektów użyteczności publicznej należy do zadań własnych. Gmina będzie ponosić bieżące wydatki związane z ich utrzymaniem w odpowiednim stanie technicznym i porządku, m.in. koszty wody, prądu, remontów, przeglądów. Wydatki te będą dokumentowane przez dostawców mediów – fakturami z wykazanymi kwotami podatku VAT naliczonego.

Gmina wskazała, że usługi udostępniania szaletów miejskich mieszczą się w grupowaniu PKWiU 96.09.19.0 „Pozostałe różnorodne usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Wątpliwości Gminy budzi kwestia, czy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z utrzymaniem omawianych miejskich obiektów użyteczności publicznej.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Udzielając odpowiedzi organ podatkowy wyjaśnił, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

Reasumując organ podatkowy stwierdził, iż Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z utrzymaniem omawianych miejskich obiektów użyteczności publicznej.

Podstawa prawna: art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.

Przypisy