Wniosek o rozłożenie na raty zapłaty VAT

Kontrole

Na czas epidemii byłam zmuszona zamknąć kawiarnię z restauracją. Mam do zapłaty podatek VAT, na który w tej chwili nie mam środków finansowych. Czy mogę ten podatek rozłożyć na raty i jaką opłatę muszę dokonać?
 

Odpowiedź

Tak, może Pani złożyć wniosek o rozłożenie na raty tego zobowiązania. W czasie epidemii opłata za rozłożenie na raty nie jest pobierana.

Uzasadnienie

Na podstawie art. 67a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa organ podatkowy, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym może m.in. odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty, odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki określone w decyzji organu podatkowego.
Wniosek o rozłożenie podatku na raty najlepiej złożyć przed upływem terminu jego płatności. Jeśli podatnik złoży wniosek po tym terminie, to powstanie tzw. zaległość podatkowa. W takim przypadku – oprócz zaległości – należy zapłacić też odsetki za zwłokę. Nie pozbawia to jednak możliwości złożenia wniosku o rozłożenie na raty całej należności.
Z pytania nie wynika, czy termin zapłaty podatku już minął. Czytelniczka powinna wniosek o rozłożenie na raty podatku złożyć jak najszybciej po stwierdzeniu, że nie jest w stanie zapłacić zobowiązania podatkowego w całości, także wtedy, kiedy powstanie już zaległość podatkowa. Elementy, jakie powinien zawierać wniosek, określone zostały w art. 168 § 2 ustawy OP; powinien zawierać co najmniej:

  • treść żądania,
  • wskazanie osoby, od której pochodzi, oraz jej adres (miejsca zamieszkania, zwykłego pobytu, siedziby albo prowadzenia działalności) lub adres do doręczeń 
  • w kraju, 
  • identyfikator podatkowy, a w przypadku nierezydentów - numer i serię paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość, lub inny numer identyfikacyjny, o ile nie posiadają identyfikatora podatkowego.

Ponadto, wniosek o rozłożenie na raty VAT powinien zawierać również: datę i miejsce sporządzenia pisma, określenie naczelnika urzędu skarbowego, do którego kierowane jest podanie oraz warunki, na jakich podatnik chciałby spłacić VAT (wysokość i terminy poszczególnych wpłat). Podatnik powinien przedstawić taki harmonogram spłaty, który umożliwi mu wywiązanie się z obowiązku zapłaty VAT. Wniosek musi zawierać uzasadnienie „ważnego interesu podatnika”. W tym celu należy przedstawić: okoliczności, które uniemożliwiają zapłatę VAT w ustawowym terminie, oraz sytuację finansowo-ekonomiczną, która na to wpływa. 
Kosztem, który zasadniczo ponosi podatnik w takim przypadku jest opłata prolongacyjna. Podstawę jej naliczenia stanowi kwota podatku lub zaległości podatkowej. Stawka opłaty prolongacyjnej wynosi 50% stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Wysokość tej opłaty oblicza się z zastosowaniem stawki opłaty prolongacyjnej obowiązującej w dniu wydania decyzji (art.57 Ordynacji podatkowej).

Uwaga

W okresie epidemii koronawirusa opłata prolongacyjna za rozłożenie należności podatkowych na raty nie będzie naliczana. 


Ustawą z 31 marca 2020 roku o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (...), ustawodawca wprowadził możliwość odstąpienia od naliczania opłaty prolongacyjnej - nowy art. 15za wprowadzony w ustawie z 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Na mocy tego przepisu, opłata, o której mowa w art. 57 §1 i 8 Op, nie będzie naliczana, gdy organ podatkowy wyda decyzję na podstawie art. 67a 
§ 1 pkt 1 lub 2 Op, o:

  • odroczeniu terminu płatności podatku lub rozłożeniu zapłaty podatku na raty,
  • odroczeniu lub rozłożeniu na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetkami od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek.

Warunkiem jest, aby:

  • decyzja o rozłożeniu na raty dotyczyła podatków stanowiących dochód budżetu państwa i
  • wniosek został złożony w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonych w związku z COVID-19 albo w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu.

 

Podstawa prawna:  art. 57, art. 67a § 1, art. 168 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, art. 15za ustawy z 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach  związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

Przypisy